Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Promocja bez rolnictwa

13 maja 2004

Polski producent spełniający normy UE może swój towar sprzedawać we wszystkich krajach wspólnoty europejskiej. Otworzył się dla nas największy na świecie rynek konsumentów. Największy, bo biorąc pod uwagę siłę nabywczą i ilość obywateli UE, Europa zdecydowanie wyprzedza nawet takie mocarstwa jak USA czy Chiny. Dla porównania, mierzony siłą nabywczą rynek rosyjski jest mniejszy od rynku belgijskiego.

Podstawowym pytaniem jest więc, czy to otwarcie zostanie właściwie wykorzystane przez polskich producentów; zwłaszcza przez przetwórców płodów rolnych. Jest to problem ważniejszy nawet od przeliczenia możliwości skorzystania przez Polskę z pomocy unijnej.

Zdobycie rynku oznacza przekonanie konsumentów, że nasz produkt jest najlepszy. A zatem konieczna jest różnorodna promocja. Promocja robiona nie tylko przez firmy producenckie na specjalistycznych targach.

Warto tu zwrócić uwagę na zachowania polityków z innych państw europejskich. W Niemczech przepisy prawne wręcz obligują urzędników by kupowali wyłącznie niemieckie samochody służbowe i latali Lufthansą. Obok zaś przepisów prawnych równie silne są obowiązki zwyczajowe. Byłoby skandalem gdyby kanclerz Schroder podejmował gości podając wino francuskie. Przyjaźń z Francuzami jak najbardziej, ale na niemieckim stole muszą być wina z Nadrenii. Faktyczny skandal w Wielkiej Brytani wywołał fakt, że książe Karol nie chciał publicznie delektować się wołowiną z Yorkshirre; a w Stanach niepochlebna wypowiedź Busha Seniora o brokułach.
Zachowania i wybory polityków to też forma promocji. Dlatego są tak skrupulatnie obserwowane.

Ta zasada powinna przenosić się na szczebel lokalny i regionalny. To są czasami drobiazgi, ale drobiazgi ważne. Urząd Miasta Częstochowy w formie promocji na wszelkiego rodzaju imprezach zagranicznych rozdaje cukierki - krówki. Na podobnie zasadzie odwiedzający nasze lokalne stoisko na targach częstowani są wodą mineralną z Myszkowa. Bielsko - Biała raczy ważnych kontrahentów kieliszkiem wódki ze swojego Polmosu. W modzie jest także wiejski chleb ze smalcem.
Suma takich drobiazgów tworzy dobry klimat dla polskich produktów. Nie jest to forma promocji określonego producenta, ale istotna próba budowania zaufania do polskiej żywności.
Warto by takich przykładów było więcej. Unia to trudny rynek, można tu mówić o przesycie różnorodności. Ale jest o co walczyć. Przekonanie konsumentów, że polska żywność jest najlepsza i najzdrowsza to najlepsza forma inwestycji w rozwój naszego rolnictwa.


POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę