Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Projekt ustawy o promocji żywności wkrótce trafi pod obrady rządu

30 stycznia 2007

Utworzenie funduszy promocji produktów żywnościowych, które mają wspierać wzrost konsumpcji tych artykułów - zakłada przygotowany projekt ustawy o funduszach promocji artykułów rolno-spożywczych. Ma on wkrótce trafić pod obrady rządu. Organizacje rolnicze mają do niego zastrzeżenia.

Projektowana ustawa przewiduje utworzenie pięciu funduszy promocji: mleka, mięsa wieprzowego, wołowego i owczego, przetworów zbożowych, owoców i warzyw, mięsa drobiowego oraz ryb. Koszt funkcjonowania funduszy w pełni mają pokryć przedsiębiorcy, płacąc co kwartał specjalny nowy podatek.

Jak poinformował w poniedziałek PAP zastępca dyrektora Departamentu Rynków Rolnych Ministerstwa Rolnictwa Dariusz Goszczyński, resort przygotowując projekt tej ustawy konsultował go z ponad 40 organizacjami. "Często uwagi tych organizacji były wzajemnie wykluczające się. Ustawa zaś musi +pogodzić ogień i wodę+, co jest bardzo trudne" - powiedział.

Organizacje: Związek "Polskie Mięso", Stowarzyszenie "Polska Federacja Producentów Żywności", Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP, Krajowa Izba Gospodarcza "Przemysł Spożywczy", Stowarzyszenie Młynarzy RP i Krajowa Rada Drobiarstwa ľ Izba Gospodarcza w przysłanym do PAP stanowisku "wyrażają swój zdecydowany sprzeciw wobec ustawy w jej obecnym kształcie".

"Stoimy na stanowisku, że projekt ustawy nie gwarantuje realizacji jej celów w sposób zadawalający przedsiębiorców, którzy poniosą najwyższe obciążenia finansowe wynikające z ustawy" - napisano w informacji.

Goszczyński przyznał, że jest zaskoczony uwagami ze strony organizacji przetwórców, "szczególnie, że większość z nich (uwag - PAP) nie ma pokrycia w rzeczywistości".

Według organizacji przedsiębiorców, fundusze mogą posłużyć do realizacji partykularnych interesów wąskich grup producentów rolnych, a nie realizacji kompleksowej strategii promocji produktów żywnościowych.

Zdaniem dyrektora, jest nieprawdą, że większość pieniędzy może trafiać na inne cele niż promocja. W projekcie jest określone, że 90 proc. środków przeznaczone będzie na promowanie produktów, a jedynie 10 proc. może być wykorzystane na cele poza promocyjne.

Obawa przedsiębiorców wynika m. in. z faktu, że według projektu ustawy, skład komisji zarządzających funduszami będzie określany przez ministerstwo, co nie gwarantuje im odpowiedniego nadzoru nad tymi środkami. Projekt ustawy przewiduje, że w komisji zarządzającej będzie zasiadać trzech przedstawicieli rolników, czterech przedsiębiorców i jeden - z izb rolniczych.

Dyrektor odparł te zarzuty, argumentując, że w projekcie ustawy jest powiedziane, iż "to branże same wyłaniają spośród siebie kandydatów i wskazują ministrowi osoby, które ma on powołać".

Goszczyńki powiedział, że resort zdecydował się na zaproponowanie "zrównoważonego" składu komisji, gdyż te organizacje powinny się porozumieć i działać wspólnie.


POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę