Powstaje Polska Izba Produktów Regionalnych i Lokalnych. Założyło ją 140 podmiotów gospodarczych. Izba ma zająć się ochroną typowo polskich produktów, charakterystycznych dla poszczególnych regionów naszego kraju.
Izba jest w trakcie rejestracji. Jej głównym celem jest stworzenie krajowego systemu ochrony produktów regionalnych i takie ich wyróżnienie, aby były rozpoznawalne przez rodzimych konsumentów. Izba ma również wspierać producentów starających się o Europejski Znak Ochrony Produktu Regionalnego.
- Aby te produkty były w Unii zarejestrowane i uzyskały ochronę na całym rynku Wspólnoty, wymagane jest udowodnienie tej regionalności i to powinni zrobić producenci. Dzisiaj mówi się, że 10-12% żywności kupowanej we Wspólnej Europie to są właśnie produkty regionalne - mówi Marek Gąsiorowski z Polskiej Izby Produktów Regionalnych i Lokalnych.
W promocji produktów regionalnych wyspecjalizowali się np. Włosi. Projekt Naturalmento Italiano chroniący nazwy produktów przyciągnął już 70 firm. Sposobów na pozyskiwanie pieniędzy i skuteczne rozpowszechnianie wyrobów jest wiele.
- Oprócz produktów, które chcemy promować, to jest wino, oliwa, makaron i inne, powinniśmy promować nasz region - mówi Stefano Romagnoli z Agencji ds. Promocji Gospodarczej Regionu Toskanii. Coraz częściej imprezy promujące włoskie, regionalne produkty organizowane są we współpracy z tamtejszymi organizacjami turystycznymi.