Jak podaje Dziennik Gazeta Prawna: Polacy wydają 1 mld zł rocznie na przemycany i podrabiany alkohol. Producenci wyrobów spirytusowych są tak przerażeni spadkami sprzedaży, że do walki z kontrabandą zatrudniają nawet prywatnych detektywów.
Eksperci szacują, że szara strefa to około 10 proc. wartego 10 mld zł rynku mocnych alkoholi. Jak czytamy w Dzienniku Gazecie Prawnej, Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polskiego Przemysłu Spirytusowego twierdzi, że porównując dane sprzedażowe z ostatnich dwóch lat, można mieć podejrzenia, że klienci nie tyle rezygnują z picia wódki, co pozyskują jej coraz więcej z nielegalnych źródeł.
Z przytoczonych przez Dziennik Gazeta Prawna danych firmy badawczej AGB Nielsen wynika, że w ostatnim roku został odnotowany aż 5,5-proc. spadek ilości sprzedanej wódki. Rok wcześniej mieliśmy do czynienia z 1,5-proc. wzrostem.