Zapowiada się ostra walka o bogatych amatorów mocnych alkoholi między firmami Sobieski i Wyborowa. W przyszłym miesiącu odbędzie się uroczysta premiera luksusowej Wyborowej Exquisite - dowiedziała się "Rzeczpospolita". Producent ekskluzywnej wódki Sobieski Estate nie zamierza pozostać w tyle
Na razie wódkę Wyborową Exquisite (własność Pernod Ricard) można kupić w sklepie internetowym prowadzonym przez jej producenta. Butelka o pojemności 0,7 l kosztuje prawie 94 zł. Najprawdopodobniej za kilka tygodni będzie można kupić ją także w większości polskich sklepów z alkoholami.
Wcześniej wódka pojawiła się w 29 krajach na czterech kontynentach. Moment premiery luksusowej wersji poznańskiej wódki nie jest jednak przypadkowy. - Na polskim rynku pojawiły się podobne produkty i nie możemy zostać w tyle - przyznaje Andrzej Szumowski, wiceprezes Wyborowej SA.
Firma Sobieski (własność Belvedere) sprzedaje luksusową wódkę Sobieski Estate od lipca 2006 r. W listopadzie wprowadziła dodatkową wersję tego alkoholu w metalowej klatce, który kosztuje ponad 100 złotych za butelkę. Teraz spółka przygotowuje się do rozpoczęcia wzmożonej promocji. Rynek wódek luksusowych, zwanych na świecie superpremium, w Polsce prawie nie istnieje. Wyjątkiem są wódki Belvedere, produkowana przez Polmos Żyrardów, oraz Chopin wytwarzany przez Podlaską Wytwórnię Wódek w Siedlcach.
Tadeusz Dorda, prezes siedleckiej wytwórni, przyznaje jednak, że 90 procent Chopina trafia na eksport, głównie do USA. W kraju wódkę tę, która kosztuje ponad 60 zł za butelkę, kupują przede wszystkim turyści.
To jednak może się w najbliższym czasie zmienić. - W Polsce jest coraz więcej osób, które stać na kupowanie luksusowych wódek, dlatego ten segment rynku będzie się stopniowo zwiększał - uważa Henryk Tomasik, wieloletni dyrektor Krajowej Rady Przetwórstwa Spirytusu.
O tym, że zainteresowanie droższymi alkoholami jest coraz większe, świadczy rosnący popyt na whisky. Od lipca 2005 r. do czerwca 2006 r. wydaliśmy na ten alkohol o prawie jedną czwartą więcej niż rok wcześniej - wynika z badań AC Nielsen.
Wyjątkowość wódek superpremium polega na sposobie ich produkcji. Surowce, z których powstają, pochodzą zazwyczaj z jednego regionu. Wyborowa Exquisite wytwarzana jest wyłącznie ze zboża dankowskie złoto, które uprawiane jest w Turwii koło Poznania.
Ważne jest także wyjątkowe opakowanie. Sobieski sprzedaje swoją wódkę w metalowej klatce, a Wyborowa w butelce zaprojektowanej przez słynnego amerykańskiego architekta Franka Gehry'ego.
Wódka, na którą stać zamożnych klientów, wymaga także specyficznych akcji marketingowych. W 2004 roku Wyborową Exquisite otrzymali wszyscy uczestnicy gali rozdania Oscarów. Na razie Wyborowa nie chce zdradzać, jak będzie promować swoją ekskluzywną wódkę w Polsce. Liczy jednak na to, że zrobi na potencjalnych klientach duże wrażenie.
- Jestem przekonany, że możemy stać się liczącym graczem na tym rynku - zapowiada Andrzej Szumowski.
Ambitne plany ma także Sobieski.
- Planujemy akcje promocyjne uwzględniające niestandardowe działania, takie jak imprezy artystyczne - mówi Katarzyna Liczmańska, dyrektor marketingu w spółce Sobieski.