Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Producenci polskich wódek będą kusić nas luksusem

12 stycznia 2007

Zapowiada się ostra walka o bogatych amatorów mocnych alkoholi między firmami Sobieski i Wyborowa. W przyszłym miesiącu odbędzie się uroczysta premiera luksusowej Wyborowej Exquisite - dowiedziała się "Rzeczpospolita". Producent ekskluzywnej wódki Sobieski Estate nie zamierza pozostać w tyle

Na razie wódkę Wyborową Exquisite (własność Pernod Ricard) można kupić w sklepie internetowym prowadzonym przez jej producenta. Butelka o pojemności 0,7 l kosztuje prawie 94 zł. Najprawdopodobniej za kilka tygodni będzie można kupić ją także w większości polskich sklepów z alkoholami.

Wcześniej wódka pojawiła się w 29 krajach na czterech kontynentach. Moment premiery luksusowej wersji poznańskiej wódki nie jest jednak przypadkowy. - Na polskim rynku pojawiły się podobne produkty i nie możemy zostać w tyle - przyznaje Andrzej Szumowski, wiceprezes Wyborowej SA.

Firma Sobieski (własność Belvedere) sprzedaje luksusową wódkę Sobieski Estate od lipca 2006 r. W listopadzie wprowadziła dodatkową wersję tego alkoholu w metalowej klatce, który kosztuje ponad 100 złotych za butelkę. Teraz spółka przygotowuje się do rozpoczęcia wzmożonej promocji. Rynek wódek luksusowych, zwanych na świecie superpremium, w Polsce prawie nie istnieje. Wyjątkiem są wódki Belvedere, produkowana przez Polmos Żyrardów, oraz Chopin wytwarzany przez Podlaską Wytwórnię Wódek w Siedlcach.

Tadeusz Dorda, prezes siedleckiej wytwórni, przyznaje jednak, że 90 procent Chopina trafia na eksport, głównie do USA. W kraju wódkę tę, która kosztuje ponad 60 zł za butelkę, kupują przede wszystkim turyści.

To jednak może się w najbliższym czasie zmienić. - W Polsce jest coraz więcej osób, które stać na kupowanie luksusowych wódek, dlatego ten segment rynku będzie się stopniowo zwiększał - uważa Henryk Tomasik, wieloletni dyrektor Krajowej Rady Przetwórstwa Spirytusu.

O tym, że zainteresowanie droższymi alkoholami jest coraz większe, świadczy rosnący popyt na whisky. Od lipca 2005 r. do czerwca 2006 r. wydaliśmy na ten alkohol o prawie jedną czwartą więcej niż rok wcześniej - wynika z badań AC Nielsen.

Wyjątkowość wódek superpremium polega na sposobie ich produkcji. Surowce, z których powstają, pochodzą zazwyczaj z jednego regionu. Wyborowa Exquisite wytwarzana jest wyłącznie ze zboża dankowskie złoto, które uprawiane jest w Turwii koło Poznania.

Ważne jest także wyjątkowe opakowanie. Sobieski sprzedaje swoją wódkę w metalowej klatce, a Wyborowa w butelce zaprojektowanej przez słynnego amerykańskiego architekta Franka Gehry'ego.

Wódka, na którą stać zamożnych klientów, wymaga także specyficznych akcji marketingowych. W 2004 roku Wyborową Exquisite otrzymali wszyscy uczestnicy gali rozdania Oscarów. Na razie Wyborowa nie chce zdradzać, jak będzie promować swoją ekskluzywną wódkę w Polsce. Liczy jednak na to, że zrobi na potencjalnych klientach duże wrażenie.

- Jestem przekonany, że możemy stać się liczącym graczem na tym rynku - zapowiada Andrzej Szumowski.

Ambitne plany ma także Sobieski.

- Planujemy akcje promocyjne uwzględniające niestandardowe działania, takie jak imprezy artystyczne - mówi Katarzyna Liczmańska, dyrektor marketingu w spółce Sobieski.


POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę