Jazda z osobą towarzyszącą i w trudnych warunkach podczas szkolenia, prawo jazdy na próbę dla młodych kierowców, a także weryfikacja firm szkoleniowych to najważniejsze zmiany w systemie wydawania praw jazdy proponowane przez resort infrastruktury. Miałyby one obowiązywać od stycznia 2004 roku.
Najważniejszą zmianą będzie "prawo jazdy na próbę". Młody kierowca przez
pierwsze dwa lata znajdzie się na cenzurowanym: jeżeli w tym czasie popełni trzy
poważne wykroczenia, straci prawo jazdy i będzie musiał zacząć szkolenie od
nowa. Resort infrastruktury tłumaczy, że tak ostre zasady mają poprawić
bezpieczeństwo na drogach.
Resort infrastruktury chce też zmienić zasady
prowadzenia ośrodków szkoleniowych, tak by wyeliminować patologie w ich
działaniu, np. łapówki. Mają być wprowadzone nowe formy szkolenia z powodzeniem
stosowane m.in. w krajach skandynawskich. Według resortu, tam, gdzie wprowadzono
takie rozwiązania, liczba wypadków z udziałem młodych kierowców spadła o 20-50
proc.
Będzie więc już nie tylko jazda po placu manewrowym i mieście, ale
również na drogach szybkiego ruchu poza miastami, jazda w trudnych warunkach
pogodowych i jazda z osobą towarzyszącą.
Podczas egzaminu większy nacisk
będzie położony na sprawdzenie praktycznych umiejętności. Na polskich drogach, w
przeliczeniu na liczbę mieszkańców, ginie aż trzykrotnie więcej osób niż w
krajach Unii Europejskiej.