Do 56 proc. wzrosła w Polsce liczba internautów. CBOS prognozuje, że najważniejszym czynnikiem ograniczającym dostęp do zasobów sieci będzie nie, jak dotąd, wiek użytkowników, lecz ich umiejętność wyboru informacji oraz korzystania z aplikacji i usług.Według raportu "Korzystanie z Internetu" nadal tylko 9 proc. osób w wieku powyżej 65 lat korzysta z sieci. Jest to wynik wykluczenia cyfrowego, czyli braku dostępu do technologii informatycznych.
Obecność w sieci jest natomiast niemal powszechna wśród badanych w wieku 18-24 (94 proc.) i 25-34 lat (89 proc.).
CBOS przewiduje, że stopniowo wykluczenie cyfrowe zastąpi drugi typ nierówności, czyli podział na użytkowników kompetentnych cyfrowo i tych, którzy zasobów internetu używają nieumiejętnie i bezkrytycznie.
Według CBOS wykonywanie zawodu wymagającego pracy przy komputerze powoduje częstsze korzystanie z zasobów sieci. Prawie wszyscy respondenci z wykształceniem wyższym regularnie używają internetu (93 proc.), podobnie jak osoby wciąż uczące się (94 proc.).
Ponad dwie trzecie (66 proc.) badanych dokonało w 2011 r. przez internet zakupów, a jedna czwarta (25 proc.) deklaruje, że coś tą drogą sprzedała. Polacy w sieci nabywają najczęściej odzież, obuwie, sprzęt elektroniczny, artykuły motoryzacyjne i zabawki.
30 proc. dorosłych korzysta z bankowości elektronicznej, są to najczęściej ludzie z wyższym wykształceniem (76 proc.). 21 proc. dorosłych Polaków deklaruje, że pobiera darmowe programy, muzykę, filmy. Prawie dwukrotnie spadła zaś liczba osób korzystających z treści dostępnych za opłatą (gazet, członkostwa w serwisach) - jest to tylko 5 proc. ogółu w porównaniu z 8 proc. w 2010 r.
Polacy korzystający z internetu chętnie oglądają w sieci filmy i seriale (40 proc.), czytają prasę (54 proc.). Spadła liczba słuchających internetowego radia (33 proc.) i czytających blogi (28 proc.).
Komunikowanie się przez internet nadal jest dość popularne. Co drugi internauta porozumiewał się w miesiącu poprzedzającym badanie przez komunikator tekstowy (51 proc.), a co trzeci prowadził rozmowę głosową (35 proc.). Co piąty internauta deklaruje, że nawiązał w sieci znajomość (20 proc.), a co ósmy z osobą poznaną w internecie się spotkał (12 proc.).
Co trzeci dorosły (33 proc.), czyli około trzy piąte internautów, ma konto w portalu społecznościowym. Odsetek ten od trzech lat pozostaje na podobnym poziomie. Użytkownicy najczęściej chcą utrzymywać poprzez portale kontakt ze znajomymi (50 proc.) lub odnawiać kontakt z dawnymi znajomymi (43 proc.). Inne motywacje internautów to chęć zaspokojenia ciekawości (43 proc.), wypełnienie wolnego czasu (38 proc.), oglądanie filmów i zdjęć (36 proc.). Tylko dla jednej szóstej internautów (16 proc.) posiadanie konta na portalu społecznościowym to sposób na szukanie pracy.
W ciągu następnego roku 61 proc. dorosłych planuje regularnie korzystać z internetu, a 36 proc. nie przewiduje takiej aktywności. 7 proc. badanych nie korzysta obecnie z zasobów sieci, ale planuje w przyszłym roku to zmienić.
Nadal najwięcej Polaków łączy się siecią z domu (95 proc.), a dwie piąte (41 proc.) w szkole lub pracy. O 10 proc. w stosunku do 2010 r. wzrosła liczba osób korzystających z mobilnego dostępu do internetu i jest to 55 proc. internautów.
Najwyższy odsetek użytkowników internetu występuje w województwach pomorskim (70 proc.) i śląskim (60 proc.), co związane jest z wysokim poziomem urbanizacji.
Badanie "Aktualne problemy i wydarzenia" przeprowadzono w maju i lipcu 2011 r. na reprezentatywnych próbach losowych 1189 i 1080 dorosłych mieszkańców Polski.
6564671
1