Ponad 5 milionów euro przeznaczyła we wtorek Komisja Europejska na promocję polskich miodów, produktów mleczarskich, a także mrożonek owocowo-warzywnych.
KE zatwierdziła we wtorek 23 programy promocji różnych produktów rolnych z 11 krajów. Ich całkowity budżet, rozłożony na trzy lata, wynosi 77,7 mln euro. Komisja Europejska zapewnia połowę tych środków - resztę muszą znaleźć zainteresowani producenci i przetwórcy albo władze krajowe.
Wśród zatwierdzonych programów jest promocja mrożonek owocowych i warzywnych prowadzona przez Stowarzyszenie Mrożonej Żywności. Budżet ma wynieść 391,8 tys. euro, w tym 195,9 tys. ze środków unijnych. Uznanie KE zdobył też program zaproponowany przez Stowarzyszenie Pszczelarzy Zawodowych o budżecie 683,3 tys. euro (z unijnej kasy 341,6 tys.).
Trzeci zatwierdzony program z Polski zaproponował Krajowy Związek Spółdzielni Mleczarskich. Całkowity koszt ma wynieść 9,8 mln euro, z czego KE zapewnia 4,9 mln.
"Produkty rolne UE odznaczają się niebywałą jakością i różnorodnością, ale musimy podwoić wysiłki, by uwrażliwić konsumentów na jakość wyrobów naszego rolnictwa. Nie wystarczy bowiem produkować żywność i napoje wysokiej jakości, trzeba je także inteligentnie wprowadzić na rynek" - przypomniała komisarz ds. rolnictwa Mariann Fischer Boel.
Przyznane środki będzie można wykorzystać na reklamę, pokrycie kosztów udziału w targach albo różnego rodzaju kampanie promocyjne i informacyjne.