Jak podała ,,Rzeczpospolita'', to będzie udany rok dla eksporterów napojów i wód. ?Nasze firmy zdobywają kolejne rynki, już nie tylko w Europie.
- Prowadzimy zaawansowane rozmowy z dwiema znaczącymi sieciami handlowymi w Stanach Zjednoczonych - mówi "Rz" Wiesław Włodarski, prezes firmy spożywczej FoodCare. Plany spółki są ambitne, biorąc pod uwagę aktualny eksport polskich napojów i wód do USA. W 2013 roku jego wartość sięgnęła 7,7 mln euro i była o 1,2 proc. wyższa niż przed rokiem. W sumie do różnych krajów wyeksportowaliśmy wtedy wodę i napoje za 237,6 mln euro, poprawiając wynik rok do roku o ponad 20 proc. - podaje Zespół Monitoringu Zagranicznych Rynków Rolnych (Fammu/FAPA). Niemal 80 proc. z tego przypadło na państwa UE - czytamy w "Rz"
Przykładem polskiej firmy, która odniosła duży sukces za granicą, jest grupa Maspex, lider polskiego rynku soków, nektarów i napojów. Marki Tymbark i Kubuś trafiają do ponad 30 krajów, w tym tak odległych jak Algieria Seszele czy Ghana.
Przyczółek eksportowy poza Europą zdobyła już także spółka Hoop Polska. Jej syropy Paola można dziś kupić np. w Chinach. Eksportuje także do Kanady i Stanów Zjednoczonych. Na rynku amerykańskim od niedawna obecne są napoje i wody firmy Jurajska - pisze "Rz".
Do odległych od Polski krajów eksportują także np. Cisowianka i Voda Naturalna.