Od stycznia rozpocznie się trzecia polska akcja promocji żywności dofinansowana przez Unię Europejską. Stowarzyszenie Mrożonej Żywności uzyskało już wstępną akceptację swojej kampanii przez Komisję Europejską. Kampania promocyjna warta 800 tys. zł będzie dofinansowana w połowie przez Unię, a dodatkowo 30 proc. jej kosztów pokrywa polski budżet. Pozostałe 20 proc. wyłoży 14 firm produkujących mrożonki w naszym kraju.
- Spożycie produktów mrożonych jest w Polsce zdecydowanie mniejsze niż w innych krajach europejskich, dlatego chcemy to zmienić. W kampanii podkreślamy jakość i wartości odżywcze tych produktów - mówi Barbara Przybylska, sekretarz stowarzyszenia.
Kampania ma być prowadzona przez rok na polskim rynku. Dotychczas Komisja Europejska zaakceptowała dwa polskie programy promocji żywności. Trwa akcja reklamowa o żywności tradycyjnej i regionalnej prowadzona w Polsce, w styczniu zaś ruszy drugi projekt reklamy soków marchwiowych w Rumunii i Bułgarii.
Do Agencji Rynku Rolnego zgłoszono jeszcze 6 wniosków o dofinansowanie promocji żywności. Dotyczą one produktów rolnictwa ekologicznego, pszczelarskich, nabiału i mięsa, a także promocji drzewek (tzw. szkółkarstwa). Średnia wartość dofinansowanych kampanii promocyjnych wynosi w Unii 1,5 mln euro, tak samo jest w Polsce.
- Dotychczas Komisja Europejska nie odrzuciła żadnego naszego wniosku o dotacje akcji promocyjnych - zaznacza Piotr Kondraciuk, dyrektor Biura Promocji i Pomocy Żywnościowej Agencji Rynku Rolnego.
Producenci mają także możliwość ubiegania się o dofinansowanie promocji artykułów spirytusowych poza rynkiem unijnym. W Polsce dotyczy to producentów wiśniówki, żubrówki oraz wódki czystej. Na naszym rynku obecnie trwa hiszpańska kampania promująca mandarynki.