Jak podała FAMMU/FAPA, w pierwszej połowie 2012 roku sery pozostały najważniejszą pozycją polskiego eksportu mleczarskiego z 37,2 proc. udziałem w jego łącznej wartości. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy bieżącego roku poza granice naszego kraju wysłano 83,4 tys. ton tych przetworów, o 15,7 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Tym samym odnotowano 13% wzrost wartości eksportu tych artykułów spożywczych, a osiągnęła ona poziom 259,4 mln EUR. Najważniejszym rodzajem eksportowanych serów są sery dojrzewające. Ich wywóz w pierwszym półroczu 2012 r. stanowił 54% wartości (niemal 140,45 mln EUR) i 59% wolumenu (czyli 49,5 tys. ton) wszystkich serów, jakie od stycznia do końca czerwca bieżącego roku trafiły z Polski za granicę. Oznaczało to 21% wzrost wartości, przy 8% spadku ilości względem analogicznego okresu 2011 roku.
W związku ze spadkiem wartości eksportu, stanowiące w 2011 roku drugą istotną kategorię sery świeże i twarogi powróciły obecnie na zajmowane od lat (przed 2011 r.) trzecie miejsce. W wywozie z pierwszej połowy bieżącego roku odnotowano 6% spadek wartości (do 51,77 mln EUR, jest to 20% udział w eksporcie serów ogółem), zaś wolumen sprzedaży wzrósł o 6% względem analogicznego okresu 2011 roku do 25,19 tys. ton. Tradycyjnie słabsze wyniki ilościowe niż w przypadku serów dojrzewających odnotowano w wywozie serów przetworzonych, gł. topionych; wolumen spadł o 10% do 3,45 tys. ton, a wartość wzrosła o 15% do 61,29 mln EUR, co stanowiło niemal 1/4 wartości eksportu serów ogółem. Z tytułu wywozu 5,44 tys. ton pozostałych typów serów (z przerostami błękitnej pleśni oraz tartych lub proszkowanych) uzyskano łącznie 5,9 mln EUR.
Najważniejszymi odbiorcami serów i twarogów z Polski są państwa UE (wartościowo 70% za 180,9 mln EUR). W pierwszej połowie bieżącego roku wśród głównych rynków eksportu serów nastąpiły niewielkie zmiany. W dalszym ciągu rosła wartość sprzedaży serów do Czech głównego odbiorcy polskich serów. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2012 r. roku wysłano tam 13,5 tys. ton serów i twarogów, (+5,6% względem podobnego okresu 2011 r.) za 41,8 mln EUR (+2,5%). Znacznie większą zwyżkę odnotowano w sprzedaży serów do Niemiec, które zajmują drugie miejsce w strukturze odbiorców polskich serów (wolumen wzrósł o 44,8% do 10,6 tys. ton, w ujęciu wartościowym odnotowano 40% zwyżkę do 30,6 mln EUR).
Ponadto pozytywnym aspektem są obserwowane w dalszym ciągu spore zwyżki wywozu poza Jednolity Rynek Unii Europejskiej. Szczególnie warto tutaj zwrócić uwagę na 94,5% wzrost wartości wywozu do Rosji do 28,6 mln EUR, która w pierwszym półroczu była trzecim odbiorcą serów z Polski. Eksport na Ukrainę uległ podwojeniu zarówno w ujęciu wartościowym (do 7,9 mln EUR), jak i ilościowym (do 2,1 tys. ton). O 14,4% zmniejszyła się natomiast wartość wywozu do USA, znaczącego światowego eksportera nabiału, do 3 mln EUR i 0,9 tys. ton (-6,3%).
5608999
1