Polski pawilon na EXPO 2015 będzie przedstawiał jabłkowy sad otoczony lustrami oraz konstrukcją, która nawiązuje do ekologicznych skrzynek na jabłka. Autorami projektu są młodzi warszawscy architekci z pracowni 2pm. Otrzymają oni 30 tys. nagrody.
W piątek ogłoszono wyniki konkursu na projekt "Pawilonu Polskiego na Expo 2015 w Mediolanie". Do konkursu przystąpiło 59 biur architektonicznych z całej Polski. Konkurs został zorganizowanym przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ).
EXPO 2015 odbywać się będzie od 1 maja do 31 października 2015 r. pod hasłem "Żywienie planety, energia dla życia". Swój udział zapowiedziało blisko 150 państw z całego świata.
"Przed architektami biorącymi udział w konkursie na pawilon polski postawiono ambitne zadanie. Przyszłoroczna edycja tego najbardziej prestiżowego wydarzenia wystawienniczego na świecie poświęcona będzie sektorowi rolno-spożywczemu, który uchodzi za polską specjalność eksportową" - powiedział na konferencji prasowej komisarz generalny EXPO 2015, prezes PAIiIZ Sławomir Majman.
Wyjaśnił, że uczestnicy konkursu musieli zaprojektować bryłę, wnętrze i otoczenie pawilonu. Równie ważne było także wyraźne wyróżnienie się polskiego pawilonu na tle sąsiadujących z nim ekspozycji narodowych Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Węgier.
Nadesłane prace oceniał Sąd Konkursowy, obradujący pod przewodnictwem wiceprezesa Stowarzyszenia Architektów Polskich, architekta Włodzimierza Muchy. "W pracach szukaliśmy symbolu potencjału, wrażliwości, klimatu. To wszystko musiało się odbyć w ramach pewnego scenariusza. Ale najważniejszy jest efekt końcowy, który jeszcze jest przed nami" - powiedział Mucha.
Zdaniem Sądu Konkursowego projektem, który łączył w sobie młodzieńczą witalność i w najlepszy sposób oddał założenia ideowe polskiej sekcji na EXPO 2015, okazała się koncepcja pracowni 2pm. Architekci swoją pracą nawiązują do jednego z eksportowych hitów polskiego rolnictwa - jabłek. Zaznaczono, że Sąd Konkursowy zwrócił uwagę na kontrast między prostą bryłą zbudowaną z ażurowych, drewnianych modułów, a "idyllicznym wnętrzem oraz nawiązaniem do jabłek będących szlachetnym symbolem w wielu kulturach".
"Założeniem wyjściowym do projektu +Pawilonu Polski na Expo 2015+ była eksploatacja skojarzeń, najczęściej łączonych z sukcesem gospodarczym polskiego rolnictwa. Analiza tematu dawała jeden możliwy wynik. Polska jako lider produkcji i eksportu jabłek powinna oprzeć narrację swojej ekspozycji o symbolikę drzewa jabłoni" - powiedział na konferencji Piotr Musiałowski z pracowni 2pm. Pozostali architekci to Michał Adamczyk, Michał Lenczewski oraz Stanisław Ignaciuk.
Jak tłumaczył, tworząc koncepcję pawilonu, zespół 2pm dążył do uzyskania efektu symbolicznego labiryntu, gdzie głównym punktem ciężkości jest polski sad pełen jabłoni.
"Zielone tajemnicze wnętrze pawilonu skrywane jest za ażurową konstrukcją, która nawiązuje do prostych w formie i ekologicznych skrzynek na jabłka. Ażurowa konstrukcja daje efekty światłocieni. Może się tam też pojawić dźwięk, zapach. Naszą intencją było stworzenie sadu, który jest nieskończony, po horyzont - stąd lustra. Wszystko to stwarza możliwości do relaksu, odpoczynku" - wyjaśnił Musiał.
Dodał, że cykl wegetacyjny jabłoni idealnie wpisuje się w czas trwania EXPO 2015. "Jak się rozpocznie EXPO jabłonie zaczną kwitnąć, a jak się zakończy EXPO - to będzie można zbierać jabłka" - zauważył.
Wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński powiedział, że na EXPO 2015 będziemy promować Polskę jako kraj otwarty, nowoczesny, który wchodzi w nową fazę rozwoju.
Z nadesłanych prac doceniono także teatralną symbolikę mobilnej elewacji z lnu biura architektonicznego WXCA (2. miejsce i nagroda 10 tys. zł). Trzecie miejsce i 5 tys. zł otrzymała praca PIG Architekci - mobilna elewacja umożliwiająca zmianę aranżacji w zależności od pór dnia i potrzeb. Sędziowie wyróżnili też wspólny projekt wrocławskich architektów, którego elewacja nawiązuje do makaronu - chętnie jedzonego zarówno nad Wisłą, jak i Morzem Śródziemnym.
Poprzednie EXPO w Szanghaju w 2012 r. było dużym sukcesem Polski. Nasz pawilon odwiedziło 8,5 mln osób.
8913693
1