Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Polski eksport rolno-spożywczy wzrósł o 12 proc.

25 stycznia 2012
W 2011 r. wartość eksportu z Polski towarów rolno-spożywczych wzrosła o 12 proc., do 13,8 mld euro - poinformował w piątek minister rolnictwa Marek Sawicki podczas konferencji prasowej na targach rolnych "Zielony Tydzień" w Berlinie.

Według ministra nawet mimo kryzysu gospodarczego sprzedaż polskich artykułów branży rolnej i spożywczej dynamicznie wzrasta; w ciągu minionych dziesięciu lat zwiększyła się czterokrotnie.

Aż 78 proc. tego eksportu z Polski trafia na rynki krajów UE, a 10 proc. - do Wspólnoty Niepodległych Państw, głównie Rosji. Największym partnerem handlowym pozostają Niemcy; w 2011 r. na rynek ten trafiły towary rolno-spożywcze o wartości około 3,1 mld euro (o 11 proc. więcej niż rok wcześniej). Polska odnotowała nadwyżkę w handlu tymi produktami z Niemcami w wysokości 462 mln euro.

Najwięcej sprzedawano warzyw i owoców, wyrobów mleczarskich, wyrobów tytoniowych, mięsa drobiowego i wołowego oraz wyrobów czekoladowych.

Rośnie też import

Jednocześnie wzrasta też polski import towarów rolnych i spożywczych; w zeszłym roku - o 15 proc., do wartości 11,4 mld euro. Około 70 proc. tego importu pochodzi z krajów UE, szczególnie z Niemiec (23 proc. całego importu). W 2011 r. wartość importu z RFN wyniosła 2,6 mld euro i była aż o 22,5 proc. wyższa niż w 2010 r.

Sawicki zachwalał w piątek w stolicy Niemiec polską żywność, prezentowaną na targach "Zielony Tydzień". "Tradycyjnie prezentujemy to, co najlepsze: zdrowe, bezpieczne i smaczne produkty żywnościowe" - powiedział. "Małe gospodarstwa, tradycyjny sposób wytwarzania żywności i najnowocześniejsze w Europie przetwórstwo, to bardzo dobre połączenie, które daje w efekcie produkty dobrej jakości" - dodał.

W polskiej hali na berlińskich targach prezentuje się ponad 100 firm i wszystkie polskie województwa. Na stoiskach można znaleźć na przykład polskie wędliny, wypieki, miody, wyroby mleczarskie oraz słodycze. Hasło ekspozycji to "Polska schmeckt! ("Polska smakuje!"), a jej symbolem jest - jak przekonywał Sawicki - "najsmaczniejsze w Europie" jabłko.

W berlińskich targach bierze udział ponad 1600 wystawców z 59 krajów

Krajem partnerskim tegorocznej, 77. edycji targów jest Rumunia.

Zielony Tydzień to największe na świecie spotkanie producentów i przetwórców żywności, chętnie odwiedzane przez mieszkańców Berlina i turystów, którzy mają tu możliwość spróbowania tysięcy specjałów z całego świata.

Wśród głównych atrakcji są hale kwiatów i zwierząt domowych, a także galeria niemieckich win. Osobną halę targową przeznaczono na prezentację żywności ekologicznej.

Targi potrwają do 29 stycznia. Organizatorzy oczekują, że odwiedzi je około 400 tysięcy gości.



POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę