Około 900 tys. litrów wódki Sobieski chciałaby w tym roku sprzedać grupa Belvedere (na GPW notowana pod nazwą Sobieski) na rynku chińskim. O Daleki Wschód chcą zawalczyć także inni producenci.
– Zakładamy, że uda się nam podpisać pierwsze kontrakty podczas targów, które 25 marca zaczynają się w Chengdu – mówi Krzysztof Tryliński, dyrektor generalny i współwłaściciel Belvedere, trzeciego producenta wódki w Polsce
Chinami interesuje się także CEDC, wicelider rynku.
- Poszukujemy możliwości pojawienia się na tym rynku z naszymi produktami, w tym z tradycyjną Żubrówką - wyjaśnia William Carey, prezes CEDC. Marka ta jest już obecna w Wietnamie, Kambodży, Laosie, Japonii i na Tajwanie. W sumie CEDC chce w tym roku zwiększyć eksport polskich marek o 20 proc.
Chiny są największym rynkiem napojów spirytusowych na świecie. International Wine and Spirit Research szacuje, że w 2009 r. Chińczycy kupili ich 7,1 mld litrów. Rynek chiński jest atrakcyjny, ale wejście na niego nie jest łatwe. Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy wyjaśnia, że mocną pozycję zdobyły tam amerykańskie i francuskie sieci handlowe, które preferują produkty ze swoich krajów. W Chinach panuje także duża konkurencja.
- Są tam obecni wszyscy najwięksi gracze na świecie - podkreśla Tryliński.
Od kwietnia 2011 r. flagowa marka Belvedere ma zacząć trafiać do sklepów w Indiach. Tak jak w Chinach, firma chciałaby tam sprzedać w 2011 r. ok. 900 tys. litrów Sobieskiego. Według IWSR w 2009 r. Indie były 10. rynkiem wódki na świecie. W 2015 r. powinny awansować na piątą pozycję, tuż za Polską. Pod względem łącznej sprzedaży napojów spirytusowych za cztery lata Indie będą zajmować drugie miejsce.