A_TSW_2026_950

Polska upije cały świat

10 maja 2011
Każdego dnia wysyłamy w świat 170 tys. litrów wódki, informuje "Dziennik Gazeta Prawna". Sama tylko Wyborowa trafia na stoły mieszkańców 90 krajów. Polskie gorzelnie muszą upijać zagranicznych konsumentów, aby nie dostać finansowego kaca - spożycie wódki w kraju spadło w ciągu dwóch ostatnich lat aż o 10 proc.

Na szczęście "ratuje" nas świat. Tylko w pierwszym kwartale tego roku eksport wódek wzrósł o 6,5 proc., a w ostatnich pięciu latach - ponad dwukrotnie. W ub. roku wyeksportowaliśmy 52,2 mln litrów wódki. W 2011 r. będzie to prawdopodobnie nawet 63 mln litrów.

Zdecydowana większość tego alkoholu rozleje się po krajach Unii Europejskiej i w USA. Jednak największe nadzieje producenci wiążą z rynkami azjatyckimi. Wyborowa już teraz jest drugą najchętniej kupowaną w Chinach importowaną marką wódki. Państwo Środka ma tak ogromny potencjał alkoholowy, że niektóre polskie koncerny już myślą o uruchomieniu tam swoich fabryk.

Hitami na zagranicznych rynkach są zwłaszcza marki Sobieski, Żubrówka i Wyborowa. W Europie jesteśmy największym wytwórcą wódek. Nasi najwięksi odbiorcy to Francuzi (kupują za 41 mln euro), Amerykanie (11,8 mln euro), a kolejne miejsca zajmują Meksykanie (3,2 mln), Włosi (1,7 mln) i Kanadyjczycy.


POWIĄZANE

18.12.2025 r., w godzinach porannych w Brukseli, odbyło się spotkanie przed szcz...

Europa musi teraz odpowiedzieć Bruksela była dziś świadkiem wydarzenia bez prece...

Polski biznes jest pełen obaw o przyszłość i nie są to bynajmniej irracjonalne l...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę