FAMMU/FAPA podała, że w 2012 roku saldo obrotów handlowych w polskim handlu margarynami było dodatnie i wyniosło 7,5 mln EUR wobec 41,3 mln Euro rok wcześniej. O pogorszeniu bilansu handlowego zadecydowała większa dynamika przyrostu wartości importu niż przyrostu eksportu.
W 2012 roku wartość sprzedaży margaryn z kraju na rynki zagraniczne wyniosła 147,3 mln EUR, co oznacza 3% wzrost wobec poprzedniego roku. Jednocześnie wolumen eksportu wzrósł o około 6% do 135,6 tys. ton. W zakupach margaryn prym wiodły Czechy (23% ilości), Niemcy (17%), Węgry (17%), Słowacja (9%) oraz Szwecja i Łotwa (po około 5%). Do Unii Europejskiej trafiło około 97% margaryn.
W 2012 roku wolumen importu margaryn do Polski był na poziomie 114,7 tys. ton za 139,8 mln EUR wobec 78,5 tys. ton za 102,1 mln Euro rok wcześniej. Przeciętna wartość jednostkowa w imporcie tych artykułów wyniosła 1219 EUR/t wobec 1301 EUR/t rok wcześniej.
W ubiegłym roku, w stosunku do 2011 roku, wartość zakupów margaryn na rynkach zagranicznych wzrosła o 37%, zaś ich wolumen zwiększył się o 46%. Największymi dostawcami margaryn na polski rynek były kraje członkowskie UE-27, w tym głównie Niemcy (57% ilości), Holandia oraz Czechy (po około 9%), Belgia oraz Szwecja (po około 8%). Ogółem z UE pochodziło około prawie 100% ilości margaryn z czego 88% z państw UE15.