FAMMU/FAPA podała, że w pierwszym półroczu br. dodatnie saldo w handlu zagranicznym sektora jaj wzrosło w skali roku o 28 proc. do 109 mln euro. Wolumen eksportu jaj i przetworów jajecznych zwiększył się wobec tego samego okresu 2013 r. o 18 proc. do 128 tys. ton, a jego wartość była o 15 proc. wyższa i wyniosła 133 mln euro.
Jednocześnie obniżyła się wielkość importu o 4 proc. do 13 tys. ton, przy wydatkach niższych o 23 proc. - 24 mln euro. Średnie ceny jaj spożywczych w Polsce w pierwszym półroczu 2014 r. wyniosły 503,7 zł/100 kg (120,6 euro/100 kg) i były o 4 proc. niższe od przeciętnej ceny w UE i o 12 proc. niższe niż przed rokiem.
Najważniejszymi partnerami handlowymi Polski w sektorze jaj pozostały tradycyjnie państwa Unii euroopejskiej. Polskie jaja i przetwory trafiły głównie do Holandii, Niemiec i Włoch, państwa te miały prawie dwie trzecie udziału w wartości polskiego eksportu sektora jaj. Wśród krajów trzecich (spoza UE) największym odbiorcą polskich jaj stał się Irak.
Głównymi dostawcami jaj i przetworów do Polski w ubiegłym roku były również państwa unijne. W tej grupie dominowały Holandia, Niemcy i Francja, skąd pochodziła ponad połowa importu.