Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Polska drobiem stoi

14 lutego 2015
Bank Gospodarki Żywnościowej podał, że dane Eurostatu o eksporcie nieprzetworzonego mięsa drobiowego pokazują, że Polska umacnia pozycję jako jeden z ważniejszych graczy na rynku wspólnotowym. W okresie pierwszych dziesięciu miesięcy 2014 r. ok. 468 tys. t nieprzetworzonego mięsa drobiowego z Polski trafiło na rynek UE, o 19 proc. (75 tys. t) więcej niż rok wcześniej. W tym samym czasie jedynie Holandia odnotowała lepsze wyniki z 686 tys. t, co zapewniło jej 24-proc. udział w łącznej sprzedaży krajów członkowskich kierowanej na rynek wspólnotowy.
Co ciekawe, w okresie roku Polska umocniła swoją pozycję zwiększając udział z 15 proc. do 17 proc., odwrotnie niż Holandia, dla której zmniejszył się on z 25 proc. do 24 proc. W tym samym czasie pozycja pozostałych głównych graczy, Niemiec oraz Belgii, była dosyć stabilna z udziałem odpowiednio 12 proc. i 11 proc.

Warto nadmienić, że Polska jest ważnym eksporterem mięsa drobiowego do Holandii. W analizowanym okresie 7 proc. łącznego eksportu było kierowane na ten rynek (9 proc. biorąc pod uwagę sprzedaż na rynek UE). Zatem dosyć prawdopodobne jest, że część surowca, która trafia z Polski do Holandii, jest przez ten kraj przetwarzana i reeksportowana.

Biorąc pod uwagę powyższe dane wyraźnie widać, że Polscy producenci i eksporterzy drobiu systematycznie zdobywają rynek UE, będąc obecnie drugim co do wielkości unijnym graczem w sprzedaży na rynek wspólnotowy.

Równocześnie surowiec z Polski często musi konkurować na rynku z importem z Brazylii, głównym eksporterem drobiu do UE. Kraj ten, według danych Eurostat, w okresie pierwszych jedenastu miesięcy 2014 r. wysłał do UE 114 tys. t nieprzetworzonego mięsa drobiowego (CN 0207). Dla Brazylii był to o 14 proc. mniejszy wolumen niż rok wcześniej. Z drugiej strony należy pamiętać, że produkty importowane spoza UE dot. często mrożonych elementów tuszki, które są często postrzegane jako mniej wartościowe pod względem odżywczym i smakowym. Warto dodać, że Brazylia oraz Tajlandia eksportują znaczną ilość mięsa innego niż nieprzetworzone, w znacznej części dotyczy to produktów mięsnych solonych, wędzonych bądź suszonych (CN 0210), jak również mięsa przetworzonego (CN 1602).

Obserwując tempo wzrostu sprzedaży nieprzetworzonego mięsa drobiowego z Polski możemy stwierdzić, że polski surowiec znajduje coraz więcej odbiorców na rynku wspólnotowym i często wygrywa z konkurencją zarówno z krajów członkowskich, jak i spoza UE.



POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę