Jak poinformowały źródła zbliżone do przewodniczącego pracami UE Luksemburga, na odbywającym się w poniedziałek i wtorek w Luksemburgu posiedzeniu unijnych ministrów ds. transportu, nie doszło do porozumienia, gdyż sprzeciwiły się mu cztery kraje: Polska, Niemcy, Francja i Austria.
Dyrektywę popieramy, ale jesteśmy przeciwni kolejnej wymianie praw jazdy. Nie podoba nam się, że Polska, która teraz wymienia prawa jazdy ze starych papierowych na nowe, kolejny raz musiałaby je wymieniać – tłumaczył anonimowy polski dyplomata. Dodał, że Polska zabiega o dodatkowe okresy przejściowe.
Pomysł ujednolicenia prawa jazdy w UE uzyskał już aprobatę Parlamentu Europejskiego. Unijne prawo jazdy miałoby zastąpić 110 istniejących obecnie w UE form tego dokumentu, co ułatwiłoby pracę policjantom, służyło zwiększeniu bezpieczeństwa poprzez utrudnienie podrabiania dokumentów oraz było kolejnym po wspólnej monecie euro symbolem zjednoczonej Europy.
Dyrektywa przewiduje, że w ciągu 10 lat państwa członkowskie wymienią stare, papierowe prawa jazdy, będące jeszcze w użyciu w niektórych krajach UE, na nowe, plastikowe, o kształcie karty kredytowej. W ciągu 20 lat nastąpiłoby wdrożenie jednolitego formatu prawa jazdy w całej Unii.