W Sejmie trwa debata o sytuacji w transporcie lądowym w Polsce. Posłowie zapoznają się z wynikami kontroli prowadzonych przez (NIK) w sprawie sytuacji w transporcie drogowym i kolejowym, a także informacją Ministerstwa Transportu i Budownictwa na ten temat.
Sejm rozpatruje również projekt uchwały w sprawie funkcjonowania transportu lądowego w Polsce. Uchwała ma wezwać rząd m.in. do działań skutkujących dostosowaniem stanu technicznego infrastruktury transportu do standardów UE.
W 38-milionowym kraju mamy zaledwie 569 km autostrad i 247 km dróg ekspresowych, mówił Polaczek w Sejmie.
Natomiast z 19 tys. km linii kolejowych eksploatowanych przez Polskie Linie Kolejowe (PLK), na 9 tys. km maksymalna prędkość wynosi 60 km na godz. Średni wiek taboru kolejowego wynosi 25 lat.
Polaczek skrytykował praktykę stosowania systemu koncesyjnego budowy autostrad w Polsce.
Przynajmniej kilka decyzji, w moim głębokim przekonaniu, uzasadnia podejrzenie, że doszło do niegospodarnego wykorzystania środków publicznych z naruszeniem prawa. Z tego powodu wystąpiłem do prezesa Rady Ministrów, pana Kazimierza Marcinkiewicza, o zwrócenie się do Najwyższej Izby Kontroli z wnioskiem o pilne przeprowadzenie kontroli funkcjonowania systemu koncesyjnego w Polsce. Kontrola właśnie się rozpoczęła – powiedział Polaczek.
Minister transportu wymienił priorytety rządu w inwestycjach na drogach. Wśród priorytetów znalazło się: przyspieszenie budowy autostrady A1 do roku 2010, kontynuacja budowy autostrad A2 i A4, budowa drogi ekspresowej S3 Szczecin-Gorzów Wielkopolski-Zielona Góra-Legnica; rozpoczęcie prac przygotowawczych oraz budowa drogi ekspresowej S8 Wrocław-Łódź-Warszawa.
Plany do roku 2013 obejmują też m.in. budowę drogi S5 na odcinku Wrocław-Poznań, budowę drogi S7 na południe od Warszawy, budowę drogi S10 Płońsk - Bydgoszcz oraz budowę drogi S17 Warszawa-Lublin – powiedział Polaczek.