„POLICE” zamykają szczegółowy program rozwoju. Spółka chce pozyskać środki na jego realizację z rynku kapitałowego. O minionym roku oraz planach na rok 2005 rozmawiano na dzisiejszej konferencji prasowej.
Aktualny stan prac związanych z realizacją strategii prywatyzacyjnej omawiali Andrzej Kurowski Prezes Zarządu Z.Ch. „POLICE” SA i Wojciech Kolenda Członek Zarządu odpowiadający za ten zakres spraw.
Jak mówił Andrzej Kurowski, miniony rok należał do najlepszych w ostatnich
latach w Z.Ch. „POLICE” S.A. Omawiając wyniki, prezes Kurowski stwierdził, że
firma wyprodukowała ponad 1 mln 800 tys. ton produktów, co stanowi maksimum
aktualnych możliwości mocy produkcyjnych Z.Ch. „POLICE” SA
- Stąd
program inwestycyjny, który ma umożliwić zwiększenie tych mocy. Środki na jego
realizację chcemy zaś pozyskać w ramach oferty publicznej – powiedział Andrzej
Kurowski, omawiając główne projekty rozwojowe.
- Z planowanej na przełom
września i października emisji chcemy pozyskać od 200 do 250 mln zł – uzupełnił
Członek Zarządu Wojciech Kolenda, przedstawiając harmonogram postępowania
prywatyzacyjnego. – To jest jednak rząd wielkości. Ostateczne dane będziemy
mogli przedstawić na początku drugiego kwartału – zastrzegł Wojciech Kolenda
dodając, że właśnie teraz toczą się prace związane m.in. z planem inwestycyjnym,
od którego zależał będzie poziomu środków, które firma chciałaby pozyskać z
emisji.
Aktualnie w Zakładach Chemicznych „POLICE” SA przygotowane są szczegółowe plany inwestycyjne. Uczestniczy w nich doradca finansowy – konsorcjum, którego liderem jest Pekao Access Sp. z o.o. Strategia inwestycyjna zakłada pozyskanie części środków na realizację planów poprzez sprzedaż akcji Spółki na warszawskiej giełdzie. Miałoby się to odbyć na przełomie III i IV kwartału b.r. poprzez nową emisję akcji w ramach podwyższenia kapitału zakładowego Spółki (aktualnie 600 mln zł). Środki z emisji zasilą konkretne przedsięwzięcia inwestycyjne w Z.Ch. „POLICE” SA, przede wszystkim w produkty z segmentu chemii.
Plan rozwoju
Nad opracowaniem priorytetów inwestycyjnych Spółki pracują aktualnie doradcy
inwestycyjni wspierani przez kilkanaście zespołów merytorycznych z Z.Ch.
„POLICE” SA. Rozpatrywane są przedsięwzięcia z długofalowego programu rozwoju
Spółki. Wśród analizowanych projektów znajdują się m.in.:
1. modernizacja instalacji produkcji bieli tytanowej
- rozbudowa
istniejącej i funkcjonującej w Z.Ch. „POLICE” SA instalacji bieli tytanowej wraz
z niezbędną infrastrukturą do zdolności 54 tys. ton/rocznie. Wartość inwestycji
ok. 160 mln zl
2. budowa terminalu do przeładunku kwasu fosforowego
-
inwestycja polegać ma na zlokalizowaniu w porcie Police przeładowni kwasu
fosforowego umożliwiającej odbiór kwasu fosforowego od dostawców zewnętrznych.
Wartość inwestycji ok. 60 mln zł
3. budowa suszarni siarczanu żelazawego
– produkt wykorzystywany m.in. w przemyśle chemicznym, cementowym, do
uzdatniania wody (koagulanty),
- instalacja w pełni niezależna, założenia
wstępne to zagospodarowanie ok. 50.000 ton surowca wtórnego pochodzącego z
produkcji – wartość ok. 11 mln zł.
4. budowa instalacji do produkcji
metanolu,
- instalacja powiązana z instalacją do produkcji amoniaku,
produkcja metanolu będzie stanowiła maks. 35% zdolności produkcyjnej, przez co
uelastyczni produkcję amoniaku i metanolu zgodnie z potrzebami rynku. Substancja
wykorzystywana wszechstronnie w przemyśle chemicznym m.in. do produkcji klejów,
dodatek do paliw.
Szacowana wartość inwestycji - ok. 150 mln
PLN
5. budowa nowej instalacji produkcji bieli tytanowej
Budowa nowej
instalacji bieli tytanowej o wydajności 54000 t/rok, która dałaby roczny
potencjał produkcyjny na poziomie ok. 100 000 ton. Biel tytanowa wytwarzana w Z.
Ch.
„ POLICE” SA ma dobrą jakość i znajduje zbyt zarówno w kraju jak i
za granicą, w Europie Zachodniej, USA i w Japonii. Prognozowany jest
dalszy wzrost zapotrzebowania na biel tytanową w Polsce i na świecie. Wartość
inwestycji szacuje się wstępnie na ok.700 mln zł.
O tym, które z nich ostatecznie zostaną wytypowane do realizacji w ramach programu inwestycyjnego związanego z ofertą oraz jakie będą ostateczne nakłady poszczególnych przedsięwzięć inwestycyjnych powinno być wiadomo w II kwartale b.r. po przeprowadzeniu wszystkich niezbędnych analiz.
Droga do decyzji
Zamykany aktualnie plan inwestycyjny jest zgodny z założeniami indywidualnej ścieżki restrukturyzacji i prywatyzacji przygotowanej przez zarząd Z.Ch. „POLICE” SA oraz rekomendowanej rządowi RP przez Naftę Polska SA, zaktualizowanej „Strategii restrukturyzacji i prywatyzacji Sektora Wielkiej Syntezy Chemicznej” przyjętej w listopadzie 2003 roku. Przypomnijmy, że tamta koncepcja (przed aktualizacją) preferowała tworzenie, na bazie Spółek sektora WSCh, koncernu nawozowego. Projekt ten nie uzyskał jednak przychylności zarządów i związków zawodowych spółek chemicznych oraz samorządów lokalnych. Dodatkowo wdrażane przez poszczególne Spółki programy restrukturyzacyjne oraz poprawa koniunktury na rynkach chemicznych spowodowały możliwość alternatywnych rozwiązań. Odpowiedzią poszczególnych Spółek, w tym Z.Ch. „POLICE” SA, na koncepcję jednego koncernu były indywidualne programy rozwoju, takie jak indywidualna strategia Z.Ch. „POLICE” SA przedstawiona na początku 2004 roku.
Dobre wyniki
O wyborze finansowania programu inwestycyjnego poprzez ofertę publiczną akcji
zdecydowały m.in. wyniki finansowe osiągnięte w ostatnim roku przez Spółkę.
Prognozowany wynik netto (w Spółce nie zakończyło się badanie bilansu) wyniesie
ok. 90 mln zł i będzie wyższy od założeń planu finansowego na 2004 rok.
Na
wynik ten złożyła się znacząca poprawa w zakresie funkcjonowania firmy i zmiana
polityki handlowej w firmie, na które nałożyła się dodatkowo koniunktura w
przemyśle chemicznym, szczególnie w pierwszej połowie 2004 roku. Zwiększona
sprzedaż produktów możliwa była dzięki prowadzonym na przestrzeni roku
działaniom związanym z optymalizacją organizacji produkcji oraz logistyki. W
2004 r. „POLICE” kontynuowały także rozpoczęte zmiany w zasadach
funkcjonowania Spółki. W efekcie po 12 miesiącach 2004 r. „POLICE” osiągnęły
zysk o blisko 80 mln zł wyższy niż w 2003 r.(10,7 mln zł.).