W ostatnim roku nasze wydatki na 10 najpopularniejszych produktów spożywczych spadły o około 360 milionów złotych - wynika z zestawienia przygotowanego dla "Rzeczpospolitej" przez firmę badawczą Nielsen.
Na najpopularniejsze produkty wydaliśmy w przez ostatni rok aż 45,3 mld zł, o ponad 0,3 mld zł mniej niż w poprzednim roku.
Zmalały wydatki na piwo i wódkę, które generują największe wydatki wśród produktów spożywczych. W grupie alkoholi coraz lepiej sprzedają się te tańsze, a spada wartość sprzedaży drogich piw i wódek. Średnia cena pół litra piwa spadła z 2,64 zł do 2,54 zł. Na niższą półkę sięgamy także kupując wódkę.
Kurczy się także rynek soków, mniej kupujemy także kawy. Są jednak również produkty, które sprzedają się coraz lepiej. To woda butelkowana, twarogi i jogurty - wylicza "Rzeczpospolita". Jako powód wzrostu podaje cały czas małe w porównaniu do średniej europejskiej spożycie produktów mleczarskich w Polsce.
Krystyna Świetlik z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej wyjaśnia, że rosnące koszty utrzymania oraz transportu, a także dla wielu coraz wyższe raty kredytów walutowych sprawiają, że mniej pieniędzy zostaje na żywność. W związku z tym szukamy tańszych odpowiedników produktów, które kupowaliśmy do tej pory.
Kurczenie się wartości popularnych segmentów wiąże się też ze stopniowym nasycaniem się rynku po latach szybkiego rozwoju - czytamy w "Rzeczpospolitej".