Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Polacy nie gęsi, swoje specjały mają

27 czerwca 2006

W tym roku Bruksela dofinansuje trzy kampanie reklamujące polską żywność. W promocji rodzimych przysmaków pomóc mają gwiazdy telewizyjnych programów kulinarnych.

Agencja Rynku Rolnego właśnie wybrała firmę, która przeprowadzi dużą kampanię informacyjną na temat rolnictwa ekologicznego. Połowę z 12 mln złotych na kampanię sfinansuje Unia Europejska. Akcja ma szansę ruszyć jesienią i potrwa dwa lata. Jej twarzą będzie prawdopodobnie Maciej Kuroń. - Wniosek już został formalnie zaakceptowany przez Brukselę, czekamy na publikację decyzji w Dzienniku Urzędowym - mówi Radosław Iwański, rzecznik Agencji Rynku Rolnego. To już drugi projekt promocji żywności prowadzony przez agencję z unijnym dofinansowaniem. W 2005 roku dostała ona dotację na promocję żywności regionalnej i tradycyjnej. Trzyletnia kampania "Oryginalność pod ochroną" kosztuje 1,48 mln euro. Realizuje ją spółka reklamowa o nazwie Agencja Just, która już zatrudniła Roberta Makłowicza.

Mięso i marchewka z dotacją
O unijne pieniądze na promocję żywności mogą ubiegać się także stowarzyszenia branżowe. W tamtym roku Bruksela przyznała dotacje polskim producentom mrożonek oraz firmom sprzedającym soki z dodatkiem marchwi w Rumunii i Bułgarii. Wkład prywatnych firm w akcję wynosi 20 proc., resztę dokłada Bruksela i ARR.

W tym roku kilka organizacji starało się zdobyć unijną pomoc. Wstępną akceptację uzyskała Krajowa Rada Drobiarska na promocję młodych polskich gęsi w kraju i w Niemczech. Projekt wart 1,8 mln euro będzie trwał rok. Rada czeka teraz na oficjalne potwierdzenie w Dzienniku Urzędowym UE. - Przed wejściem do Unii nie było nas stać na tak szeroką kampanię, a bardzo nam zależy na promocji. Młoda polska gęś jest w 95 proc. produkowana na eksport do Niemiec, u nas to mięso jest mało znane - mówi Jacek Kawski z Krajowej Rady Drobiarstwa. Nazwa produktu jest opatentowana w Niemczech i czeka na rejestrację jako polski produkt regionalny w Brukseli. Gęś dostarcza 17 polskich zakładów.

W tym roku szansę na dofinansowanie ma jeszcze projekt promocji mięsa czerwonego w Japonii, Chinach, Korei, Ukrainie i Rosji. Dwuletnią akcję o budżecie 2,5 mln euro chce przeprowadzić Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP. - Czekamy na decyzję Brukseli, już się przygotowujemy do kampanii - mówi Beata Matecka z firmy Business Consulting Group, która zarządza projektem.

Alkohol nie będzie się promował
ARR pozytywnie oceniła także akcję reklamowania polskiej wódki w Indiach, Chinach, Korei Południowej, Australii i Japonii. Byłaby to największa polska kampania z unijnym dofinansowaniem, warta ponad sześć mln euro. Nie będzie jednak realizowana w tym roku. - Państwowi producenci i kilku prywatnych wycofali się z projektu, choć wstępnie wszyscy byli zainteresowani uczestnictwem. Powodem jest nadmierne obciążenie podatkiem akcyzowym, spadek krajowej sprzedaży, a w konsekwencji obawy o zyski - powiedział "Rz" Leszek Wiwała, dyrektor zrzeszenia Polski Przemysł Spirytusowy. Trwają przygotowania do zgłoszenia projektu w przyszłym roku. - Prawdopodobnie skoncentrujemy się na promocji w Chinach i Japonii, ale decyzja w tej sprawie zapadnie dopiero na początku 2007 roku - dodaje Wiwała.

O unijne dotacje w tym roku starało się jeszcze kilka branż, ale nie wszystkie projekty spodobały się Komisji Europejskiej. Odrzuciła polsko-holenderski wniosek "Ogrodowe marzenia", który miał promować rośliny ogrodowe. Złożył go Związek Szkółkarzy Polskich z Plant Publicity Holand. ARR przesłała też do Komisji dwa projekty dotyczące promocji miodu i produktów pszczelarskich. Pochodziły z Polskiego Związku Pszczelarskiego i firmy Apipol z Myślenic. - Nie może tak być, by obie organizacje nie porozumiały się przed wysłaniem projektów do Brukseli - komentuje Radosław Iwański. Projekty nie uzyskały uznania w oczach Brukseli, bo były do siebie podobne.


POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę