Podwyżki cen spowodowały, że Polacy kupują tańsze produkty i ograniczają konsumpcję. Ponad połowa konsumentów wybiera tańsze mięso i wędliny, bądź też zmniejsza ich spożycie - wynika z sierpniowego sondażu Centrum Badania Opinii Społecznej (CBOS).
Liczba Polaków, dostrzegających wzrost cen, jest nieco mniejsza niż w lipcowym badaniu CBOS. Mniej osób uważa też podwyżki za istotne, a więcej sądzi, że ceny wzrosły nieznacznie. Według CBOS, 86 proc. społeczeństwa odczuło wzrost cen mięsa i wędlin (w lipcu 92 proc.), a 81 proc. dotknęły podwyżki cen cukru i wyrobów cukierniczych (w lipcu 87 proc.). W mniejszym stopniu dostrzegamy także wzrost cen nabiału (z 73 proc. w lipcu do 67 proc.) oraz lekarstw (z 63 proc. do 58 proc.).
Analitycy CBOS podkreślają, że wzrost cen doprowadził do zasadniczych i dokonujących się w dłuższym czasie zmian w modelu konsumpcji. Przede wszystkim konsumenci zastępują droższe produkty tańszymi, a nierzadko także gorszej jakości. Z badań CBOS wynika, że w sierpniu blisko dwie piąte polskich konsumentów (37 proc.) kupuje tańsze niż miesiąc temu mięso i wędliny.
Około jednej piątej konsumentów nabywa też tańsze produkty nabiałowe, papierosy, wyroby cukiernicze, tłuszcze roślinne, wyroby mączne i środki czystości. Około 10 proc. Polaków wybiera tańsze lekarstwa, warzywa i owoce, kawę i herbatę.
Z badania CBOS wynika także, że spadek postrzegania podwyżek tylko w niewielkim stopniu dotyczy cen paliw. W sierpniu 67 proc. Polaków zauważyło ich wzrost (w lipcu 68 proc.). Jedyną kategorią produktów, która jest częściej postrzegana jako taniejąca niż drożejąca, są napoje alkoholowe - podkreślają analitycy CBOS.