Ponad połowa Polaków (60 proc.) uważa, że produkty markowe są nowoczesne i innowacyjne, a 75 proc., że są po prostu lepsze. Dla 73 proc. polskich konsumentów produkt markowy kojarzy się przede wszystkim z wysoką jakością. Ponad jedna trzecia (35 proc.) Polaków uważa, że towar markowy to także towar znany od lat, z tradycjami. 36 proc. badanych woli nic nie kupić, niż kupić produkt nieznanej marki.
Blisko 90 proc. respondentów zgadza się z opinią, że produkty markowe są bardziej trwałe, zrobione z materiałów wysokiej jakości, a do ich produkcji używane są najnowsze technologie.
Polskich konsumentów cechuje duża lojalność wobec kupowanych marek. 79 proc. deklaruje, że ma swoje ulubione marki, które zazwyczaj kupuje. Ponad 50 proc. Polaków zgadza się ze stwierdzeniem, że "jeśli pojawi się nowy produkt marki, do której jestem przyzwyczajony, na pewno go wypróbuję".
W badaniach wyłonił się kontrast między stereotypem produktu markowego, a konkretnymi wyborami konsumenckimi. Jeżeli zapytać ogólnie o artykuły markowe, to 41 proc. badanych postrzega je jako artykuły drogie. Gdyby jednak zapytać o konkretne przykłady produktów markowych (np. pasty do zębów, kawy, środki do prania czy kosmetyki), to okazuje się, że nie są one już tak często postrzegane jako drogie (14 proc. wskazań).
Badanie jest częścią kampanii "Wybierz markowe", organizowanej przez Polskie Stowarzyszenie Wytwórców Produktów Markowych ProMarka. Sondaż przeprowadzono na przełomie czerwca i lipca 2005 roku na próbie tysiąca Polaków.