Towary luksusowe kupują głównie bogaci? Nie. Chęć ich posiadania jest silna też u innych grup klientów - donosi "Rzeczpospolita". Polacy na towary z najwyższej półki wydają już ponad 10 mld zł rocznie. Są to głównie kosmetyki czy alkohole, jednak bardzo szybko przybywa chętnych na ubrania, buty czy akcesoria ze znaną marką. W kolejnych latach ma dalej zyskiwać na wartości - w 2015 r. ma to być już kwota 12,9 mld zł.
Firma KPMG podaje, że osób uznanych za bogate (zarobki przekraczające 20 tys. zł miesięcznie) oraz zamożne (ponad 7,1 tys. zł) na koniec 2011 r. było niemal 730 tys., a w tym roku ich liczba zbliży się do 751 tys. Według prognoz firmy na koniec 2015 r. ma to być już niemal 840 tys. osób.
Znacznie ciekawsza jest grupa klientów tzw. aspirujących. Ich dochód miesięczny jest niższy niż 7,1 tys. zł brutto miesięcznie, ale za to liczą już, bagatela, niemal 2 mln osób, a w 2015 r. ma to być 2,2 mln osób.
Dla klientów aspirujących główną barierą w zakupach jest cena i nie jest dla nich tak ważne, czy produkt pochodzi z aktualnej kolekcji czy jednej z poprzednich. Dlatego często kupują w sklepach outletowych czy polują na okazje w Internecie.