Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Podrożeją woda, mleko, jogurty, oleje

5 stycznia 2016

Firmy spożywcze podnoszą ceny. W ciągu roku plastikowe butelki PET zdrożały o ponad 60 proc.– Wzrost cen wody jest nieunikniony – mówi „Rz" Paweł Zieliński, wiceprezes spółki GFT Goldfruct produkującej Kingę Pienińską.

W branży się mówi, że może on sięgnąć w tym roku nawet 10 proc. Pierwsza fala podwyżek już się zaczęła, mimo że do lata jeszcze daleko.

Jednym z głównych powodów wzrostu cen wody oraz napojów bezalkoholowych są rekordowo drogie plastikowe opakowania typu PET. W ciągu ostatnich 12 miesięcy zdrożały o ponad 60 proc

– Od jesieni 2010 r. ceny tzw. preform, z których powstają m.in. plastikowe butelki typu PET, rosną średnio ponad 6 proc. miesiąc do miesiąca – mówi Dariusz Lizak, wiceprezes firmy Hanex, wicelidera polskiego rynku preform. Około 65 proc. jej wyrobów trafia do producentów napojów.

– Ceny surowców są na tak wysokim poziomie, że producenci nie są w stanie wziąć ich w całości na siebie – uważa Edyta Bach, PR menedżer spółki Hoop Polska należącej do  grupy Kofola.

Na napojach podwyżki się nie skończą. Drożeć będą także pozostałe produkty spożywcze sprzedawane w PET, np. mleko, jogurty i oleje.

– W poprzednich latach ceny plastikowych opakowań rosły latem, gdy wykupywali je producenci napojów. Ostatnio idą w górę bez względu na sezon – mówi Dariusz Sapiński, prezes Mlekovity, czołowej firmy mleczarskiej w Polsce, która w opakowaniach PET sprzedaje głównie mleko. Firma podniosła już ceny o 1 – 1,5 proc. i nie wyklucza kolejnych podwyżek.

Europejscy producenci preform zaczęli podnosić ceny, ponieważ nie są w stanie dłużej brać na siebie rekordowych cen surowców do ich wytwarzania, m.in. kwasu PTA. A surowce drożeją z kilku powodów. Produkcję PTA ze względu na problemy techniczne w swoich fabrykach ograniczył koncern PB, największy producent tego surowca w Europie. Podwyżki napędzają także rosnące ceny ropy i coraz większe zapotrzebowanie na surowce do PET w Azji, głównie w Chinach i Indiach. – Popyt na  PTA rośnie tam o kilkanaście procent rocznie i to głównie za sprawą przemysłu tekstylnego – wyjaśnia Dariusz Lizak.

Zdaniem Pawła Zielińskiego w najtrudniejszej sytuacji mogą się znaleźć małe firmy, które nie mają zapasu preform. – Woda daje niewielkie marże, dlatego producenci mają ograniczone możliwości cięć kosztów – dodaje Zieliński.

W lepszej sytuacji są spółki należące do koncernów, które zawierają wieloletnie kontrakty na dostawę surowców, w tym opakowań.

– Dotychczasowy wzrost cen nie przełożył się na naszą produkcję w pierwszym kwartale 2011 r. Miał już jednak wpływ na koszty produktów na sezon letni – mówi Krzysztof Rabiański, wiceprezes ds. finansowych należącej do koncernu Danone firmy Żywiec Zdrój, lidera polskiego rynku wody wycenianego na 2,6 mld zł. – W przypadku tzw. wód smakowych, których koszt produkcji jest uzależniony nie tylko od ceny tworzywa PET, ale także od cen innych komponentów, np. cukru, byliśmy zmuszeni z początkiem marca podnieść ceny o 2 – 3 proc. – dodaje Rabiański.

 


POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę