7 stycznia br. podpisano trójstronne umowy pomiędzy Ministrem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, a Samorządem Województw oraz Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Umowy te pozwalają na rozpoczęcie wdrażania ostatnich działań Sektorowego Programu Operacyjnego tj.: Scalanie gruntów; Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego; Gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi.
Poniżej przedstawiamy tekst wystąpienia podsekretarza stanu Stanisława Kowalczyka wygłoszonego podczas spotkania.
Szanowni Państwo, Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich na lata 2004-2006”, przyjęty został decyzją Komisji Europejskiej w dniu 7 lipca 2004 r. Zgodnie z ustawą o Narodowym Planie Rozwoju z dnia 20 kwietnia 2004 r., Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, pełniące funkcję Instytucji Zarządzającej, uzyskało delegację do przygotowania rozporządzeń dotyczących przyjęcia Sektorowego Programu Operacyjnego, Uzupełnienia do tego Programu oraz rozporządzeń wykonawczych dla poszczególnych działań Programu, dotyczących trybu składania i wzoru wniosków o dofinansowanie realizacji projektów oraz wzorów umów o dofinansowanie realizacji projektów. W dniu 3 września 2004 r. zatem weszło w życie rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie przyjęcia Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006” (Dz. U. Nr 197 poz. 2032). W dniu 8 września 2004 r. z kolei weszło w już życie rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie Uzupełnienia Programu opublikowane w Dz. U. Nr 207 poz. 2117. Ze względu na rozciągnięty w czasie proces legislacyjny, przy opracowywaniu rozporządzeń dotyczących trybu składania i wzorów wniosków o dofinansowanie realizacji projektów, Ministerstwo podjęło decyzję o wcześniejszym przed opublikowaniem ww. rozporządzeń, uruchomieniu działań wdrażanych przez ARiMR oraz FAPA, odkładając w czasie zgodnie z deklaracjami Urzędów Marszałkowskich naboru wniosków dla tych działań, co dało możliwość opublikowania wymaganych aktów prawnych. Podstawowe wymogi, które warunkowały rozpoczęcie wdrażania tych działań zostały zatem już spełnione. Pierwszym z nich była umowa, pomiędzy Ministrem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, działającym jako „Instytucja Zarządzająca” Sektorowym Programem Operacyjnym „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004 - 2006” a Samorządem Województwa działającym jako „Instytucja Wdrażająca” oraz Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, działającą jako „Beneficjent Końcowy”, która jest dzisiaj podpisywana. Kolejnym były rozporządzenia dotyczące trybu i wzoru wniosków o dofinansowanie realizacji projektów w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006” w zakresie działania „Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego” oraz w zakresie działania „Scalanie gruntów”, które opublikowano w Dz. U. Nr 284 poz. 2846 oraz Dz. U. Nr 285 poz. 2863 z 31 grudnia 2004 r. Rozporządzenie dotyczące działania „Gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi”, zostało skierowane do publikacji w Dzienniku Ustaw i w najbliższych dniach zostanie w nim zamieszczone. Zgodnie z zapisami umowy trójstronnej, decyzja o rozpoczęciu wdrażania powyższych działań SPO, leży w gestii poszczególnych samorządów województw. Ufam iż nastąpi to niezwłocznie. Problem, jaki podnoszony był podczas spotkań przedstawicieli samorządów wojewódzkich oraz Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, dotyczący Regionalnych Komitetów Sterujących również został rozwiązany według wykładni jaka przekazana została w piśmie zapraszającym Państwa na to spotkanie. Ministerstwo przygotowało i przekazało także Państwu szereg innych dokumentów niezbędnych do wdrażania działań, w tym m.in.: Ogólną książkę procedur dla poszczególnych działań. Niemniej jednak, szczegółowe rozwiązania takie jak: liczba osób odpowiedzialnych za wdrażanie tych działań, opisy stanowisk itp., powinny zostać opracowane indywidualnie na poziomie każdego urzędu marszałkowskiego. Zdajemy sobie również sprawę z faktu, iż pomimo rozpoczęcia wdrażania tych działań pojawiać się będzie szereg wątpliwości zarówno interpretacyjnych jak i proceduralnych. W związku z powyższym, pragnę zadeklarować, iż kontynuując wcześniejszą współpracę Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi poprzez Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich będzie czynnie współpracować z urzędami marszałkowskimi organizując comiesięczne spotkania z przedstawicielami UM, dokonując rozstrzygnięć kwestii interpretacyjnych oraz proceduralnych. Będziemy również, w miarę możliwości, brali czynny udział w spotkaniach organizowanych przez UM w zakresie dotyczącym działań SPO, służąc pomocą merytoryczną. Ponadto, pragnę poinformować, że we współpracy z ARiMR, w ramach realizowanego przez Agencję projektu Phare, zostaną zorganizowane szkolenia dla pracowników urzędów marszałkowskich m.in. w zakresie kontroli, zamówień publicznych oraz innych kwestii, które będą pomocne przy wdrażaniu działań realizowanych przez samorządy województw. Podsumowując, pragnę przedstawić zbiorczą informację na temat działań wdrażanych przez urzędy marszałkowskie w ujęciu rzeczowym i finansowym: W ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006”, priorytetu „Zrównoważony rozwój obszarów wiejskich”, przewidziano następujące efekty realizacji poniższych działań oraz ich finansowanie: