Ponad 9 tys. z tych wniosków wpłynęło do wyspecjalizowanych urzędów skarbowych, zajmujących się obsługą dużych podatników.
W III kwartale można zanotować mniejszą dynamikę. Tłumaczę to tym, że był to okres wakacyjny – powiedział Stec. W samym III kwartale do urzędów wpłynęło ponad 14 tys. wniosków, z czego najwięcej dotyczyło stosowania podatku VAT (8 tys. wniosków) i PIT (4,2 tys.) oraz CIT (1,3 tys.). W I półroczu łącznie złożono prawie 40 tys. wniosków.
Jak poinformował, od stycznia do końca września tego roku urzędy skarbowe wydały 45,6 tys. postanowień, z czego ponad 7 tys. wydały urzędy zajmujące się obsługą dużych podatników. Dodał, że wszystkie wnioski są rozpatrywane w ustawowym terminie 3 miesięcy. Zmniejsza się też liczba wniosków wymawiających uzupełniania przez składającego.
W 21 tys. przypadków urzędy przychyliły się do stanowiska podmiotu wnioskującego o wydanie wiążącej interpretacji podatkowej – powiedział wiceminister.
W 6 proc. przypadków podatnicy odwoływali się od decyzji urzędu skarbowego do izby skarbowej. Zaś ok. 100 interpretacji podtrzymanych przez izby skarbowe było zaskarżonych do Sądu Administracyjnego.
Przepis o wiążącej interpretacji podatkowej obowiązuje od 1 stycznia tego roku. Przedsiębiorca ma prawo uzyskać w jego indywidualnej sprawie pisemną informację od władz podatkowych o zakresie stosowania prawa podatkowego. Zgodnie z prawem, przedsiębiorca nie może być obciążany jakimikolwiek daninami publicznymi, sankcjami finansowymi lub karami w zakresie, w jakim zastosował się do uzyskanej interpretacji - wynika z ustawy.
Dzięki tym rozwiązaniom podmioty gospodarcze są bardziej pewne stosowania przepisów podatkowych. Otrzymują interpretację urzędu skarbowego odnośnie zasad stosowania poszczególnych rozwiązań. Ta interpretacja jest dla urzędów wiążąca, póki nie zostanie zmieniona w kolejnych postanowieniach, opodatkowanie nie może być traktowane inaczej niż w tej interpretacji. Natomiast nie jest ona wiążąca dla podmiotu gospodarczego, który może się do niej zastosować, ale nie musi – przypomniał wiceminister.
Dodał, że obecny stan prawny daje wyższość interpretacji wydanej przez urząd skarbowy nad przepisami ustawy. Interpretacja jest wiążąca do czasu zmiany postanowienia w danej sprawie, nie do czasu zmiany ustawy. Część ekspertów zarzuca, że przepisy o wiążącej interpretacji pozwalają na nierówne traktowanie podatników, ponieważ część podatników musi się dostosować do przepisów ustawy, a część może się dostosować do przepisów wynikających z interpretacji.
Dlatego Stec ma nadzieję, że nowy minister finansów zmieni przepisy w tym zakresie, żeby w przypadku zmiany prawa interpretacja wydana na podstawie poprzedniego prawa stawała się nieaktualna.