biogaz_09_2025

Poczta Polska: 5 kolejnych lat z zyskiem na najbardziej konkurencyjnym rynku w Europie

7 lipca 2015
Zysk brutto Grupy Poczty Polskiej w 2014 roku był wyższy o ponad połowę w porównaniu do 2013 r. i wyniósł 142 mln zł. Grupa poprawiła wyniki mimo działania na najbardziej konkurencyjnym rynku pocztowym w Europie i spadków w papierowej korespondencji wywołanych zmianami światowych trendów w komunikacji. Kluczem do sukcesu był rynek paczek, gdzie Poczta Polska rosła dwukrotnie szybciej niż rynek i dyscyplina kosztowa. Koszty Poczty Polskiej spadły o 5,1% do 5,579 mln zł i spadały szybciej niż przychody na tradycyjnych rynkach pocztowych. Potwierdza to efektywność prowadzonej restrukturyzacji firmy.

  Poczta Polska piąty rok z rzędu z zyskiem:

  •         142 mln zł - zysk brutto Grupy Poczty Polskiej w 2014 r., o 52% wyższy niż w 2013 r.
  1.         Skuteczna restrukturyzacja Poczty Polskiej: koszty Spółki spadały szybciej niż przychody.
  2.        W 2014 roku Poczta Polska zanotowała koszty niższe o 5,1%, czyli o 300 mln zł.

  •     Poczta Polska w 2014 r. w segmencie paczkowym urosła dwukrotnie szybciej niż cały rynek.

  •     Ponad 290 mln zł na inwestycje m.in. w infrastrukturę pocztową (maszyny sortujące, flota) IT, sieć sprzedaży oraz inwestycje kapitałowe.

  •     Poczta na biurku, Poczta w kieszeni – listy polecone dostępne już online dzięki Envelo.


Paczki motorem wzrostu

W 2014 roku Poczta Polska osiągnęła ponad dwukrotnie wyższą (16%) sprzedaż usług paczkowo – kurierskich niż cały rynek (8%). Sprzedaż usług kurierskich, które obecnie stanowią ok. połowę całkowitych wolumenów paczkowo - kurierskich Poczty Polskiej w latach 2013-2014 ma dynamiczny trend wzrostowy, sięgający 50% rok do roku.

Ten dynamiczny wzrost znalazł swoje odzwierciedlenie w strategii Spółki zaprezentowanej w tym roku. Według niej to właśnie paczki, przesyłki kurierskie i cały łańcuch wartości dla eCommerce będą głównym motorem wzrostu firmy. Poczta Polska chce osiągnąć w tym segmencie 1,5 mld zł przychodów, co oznacza wzrost o 100 proc. w perspektywie do 2020 roku.

- Poczta Polska skutecznie wykorzystuje zmianę, jaka dokonuje się dziś w komunikacji aby budować silną grupę logistyczno – finansową, której kołem zamachowym są paczki – podkreśla Jerzy Jóźkowiak, prezes Poczty Polskiej. – Nasi klienci wysyłają coraz mniej papierowych listów ale coraz więcej paczek. Dlatego musimy swój potencjał w jak największym stopniu dopasować do tego trendu i oferować nie tylko bogatą ofertę usług logistycznych ale także bankowych, ubezpieczeniowych i cyfrowych – dodał Jerzy Jóźkowiak.

Usługi finansowe stabilizują wyniki

Poczta Polska skutecznie odwróciła trend na rynku usług finansowych, których tradycyjna część (wpłaty na rachunek, przekazy) kurczy się z powodu zmiany trendów rynkowych. Poczta Polska odnotowała dynamiczny wzrost sprzedaży produktów bankowo – ubezpieczeniowych i wyhamowała negatywny trend na rynku usług tradycyjnych m.in. poprzez wprowadzenie nowej kategorii wpłat na rachunki bankowe – Priorytet, czy wprowadzenie płatności internetowych – ekspres pieniężny.

W 2014 roku o 45% - do 51 mln zł wzrosły przychody Poczty Polskiej z usług bankowo-ubezpieczeniowych. Pod koniec 2014 roku Komisja Nadzoru Finansowego przyznała Poczcie Polskiej licencję na prowadzenie własnego towarzystwa ubezpieczeń na życie, które w kwietniu 2015 roku wystawiło pierwsze polisy życiowe. Już po pierwszych trzech miesiącach firma zanotowała 20 tys. deklaracji przystąpienia do grupowego ubezpieczenia na życie dla pracowników – pierwszego produktu uruchomionego przez Pocztowe Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie.

Inwestycje w przyszłość

W 2014 roku Poczta Polska przeznaczyła około 240 mln zł na inwestycje w pracowników. Firma realizowała szereg projektów rozwojowych wspierających kluczowe obszary kompetencyjne pracowników – aktywizację sprzedaży, obsługę klienta i jakość świadczenia usług oraz motywacyjnych.

W ubiegłym roku rozpoczęły się także prace nad Zakładowym Układem Zbiorowym Pracy, który został podpisany z partnerami społecznymi w marcu 2015 roku.

Jednocześnie w 2014 roku Poczta Polska zainwestowała ponad 290 mln zł w kluczowe segmenty biznesowe (sieć logistyczna, nowe placówki, IT). Do 2020 roku Spółka chce przeznaczyć na inwestycje (w tym inwestycje kapitałowe) ponad 1,5 mld zł.

Koszty w ryzach

Spółka prowadziła w 2014 roku wiele projektów optymalizujących procesy wewnętrzne oraz pozwalających na znaczne zmniejszenie kosztów działalności, przy jednoczesnym ponoszeniu kosztów związanych z rozwojem nowych usług. Koszty Poczty Polskiej w 2014 roku wyniosły niecałe 5,6 mld zł i były niższe o 5% w porównaniu do 2013 roku.

– Dzięki konsekwentnemu i dynamicznemu budowaniu pozycji na strategicznych rynkach oraz dyscyplinie kosztowej już piąty rok z rzędu generujemy pozytywne wyniki finansowe. Co więcej koszty spadają nam szybciej niż przychody, które maleją z powodu niekorzystnych trendów światowych. To potwierdza efektywność prowadzonej restrukturyzacji i jest dobrym prognostykiem przed możliwym w 2016 roku rozpoczęciem przygotowań do debiutu giełdowego Poczty Polskiej – powiedział Piotr Michalski, członek zarządu Poczty Polskiej, odpowiedzialny za finanse.

Poczta 3.0

Poczta Polska w ciągu ostatnich czterech lat w znaczący sposób ułatwiła klientom korzystanie z usług pocztowych. Dziś śledzenie przesyłek, „odprawa” paczek w internecie czy elektroniczne awizo jest standardem. Klienci mogą już także korzystać z elektronicznego potwierdzenia odbioru, oraz nadać w internecie listy, które Poczta doręczy w tradycyjnej formie. Mogą także w sieci kupić znaczki pocztowe.

Poczta Polska w ciągu ostatnich czterech lat wykonała skok rozwojowy inwestując
w pracowników i infrastrukturę. W latach 2011-2014 Poczta Polska przeznaczyła blisko 600 mln zł na rozwój i motywowanie pracowników. Inwestycje w infrastrukturę pocztową a także inwestycje kapitałowe przekroczyły 730 mln zł. Dzięki temu Poczta Polska skutecznie buduje pozycję na strategicznych rynkach. Spółka w latach 2011-2014 wypracowała 430 mln zł zysku brutto. Poczta Polska osiągnęła takie rezultaty działając na uwolnionym i konkurencyjnym rynku i aktywnie odpowiadając na wyzwania coraz szybszej cyfryzacji korespondencji.

Narodowy operator pocztowy gotowy do obsługi polskich sądów

Poczta Polska została operatorem wyznaczonym do pełnienia powszechnych usług pocztowych na lata 2016 - 2025. Poczta Polska wygrała konkurs organizowany przez Prezesa UKE. Firma jako jedyna spełniła wymogi konkursu zdobywając 210 na 220 możliwych punktów.

Informacja ta oznacza dla klientów zapewnienie bezpieczeństwa w korzystaniu z usług i możliwość polegania na sprawdzonej i bezpiecznej firmie z realnie istniejącą siecią placówek. Gwarancję jakości usług Poczty Polskiej stanowią jej pracownicy, którzy zatrudniani są w oparciu o umowy o pracę
i szkoleni z procedur zachowania tajemnicy pocztowej. Poczta Polska dysponuje infrastrukturą pocztową, która zapewnia sprawną obsługę społeczeństwa i jest jednocześnie jednym z elementów strategicznej infrastruktury państwa.

Takie elementy jak bezpieczeństwo, pewność ciągłości działania, także w warunkach kryzysowych ma istotne znaczenie dla polskiego wymiaru sprawiedliwości. Dlatego Poczta Polska złoży swoją ofertę w przetargu na obsługę korespondencji polskich sądów. Firma jest przygotowana do świadczenia bezpiecznych usług pocztowych na rzecz polskich sądów, także w oparciu o rozwiązania elektroniczne za pomocą urządzeń mobilnych. Dla Spółki oprócz wymiernej korzyści finansowej istotny jest standard zapewniania tych usług klientom bez konieczności przerzucania na nich ciężaru korzystania z tych usług.

POWIĄZANE

Prawie 1,6 mld euro – tyle mają wynieść roczne oszczędności dla rolników po upro...

Podczas Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Członków została wybrana nowa Rada Nadz...

Coraz większą popularność zyskują nowoczesne produkty na bazie naturalnych skład...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę