Po specjalnym oznaczeniu gwarantującym jakość żywności. Tak twierdzi przynajmniej Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, administrujące od niemal 8 lat znakiem graficzno-słownym „Poznaj Dobrą Żywność”. Znak ten przyznawany jest tym produktom spożywczym, które wyróżniają się szczególnie wysoką jakością. Od kilku miesięcy działania promocyjne tego oznaczenia przybrały na sile. Najbardziej widoczne są reklamy w polskiej telewizji, które mają na celu podniesienie rozpoznawalności oznaczenia wśród konsumentów. MRiRW organizuje ponadto konferencje informacyjno-promocyjne oraz akcje edukacyjne. Od szeregu lat oznaczenie promowane jest także na zagranicznych imprezach targowych i wystawienniczych.
Pani Anita Szczykutowicz, dyrektor Biura Ministra Marka Sawickiego, podkreśla otwarty, bezpłatny i dobrowolny charakter systemu „Poznaj Dobrą Żywność”. Każda firma produkująca żywność na terenie Unii Europejskiej ma prawo złożyć w MRiRW wniosek o przyznanie oznaczenia na konkretny produkt spożywczy. Do wniosku należy złożyć stosowne wyniki badań jakościowych. Decyzję o przyznaniu oznaczenia podejmuje 17-osobowe Kolegium Naukowe, złożone z wybitnych ekspertów ds. jakości żywności. Obecnie z przywileju korzystania ze znaku „PDŻ” korzysta około tysiąca wyrobów z ponad 80 przedsiębiorstw przemysłu spożywczego. Prawo do korzystania z oznaczenia przyznawane jest na okres 3 lat, z możliwością przedłużenia pod warunkiem weryfikacji utrzymania jakości. Możliwe też są kontrole uprawnionych służb w dowolnym momencie korzystania ze znaku.
Jaką korzyść z tego systemu jakości mają rolnicy, będący producentami surowców do produkcji żywności „PDŻ”? Otóż, zdaniem pani Anity Szczykutowicz, odpowiednia rozpoznawalność i uznanie oznaczenia przez konsumentów w Polsce i innych krajach Unii Europejskiej powinna sprzyjać wzrostowi zarówno sprzedaży gotowych wyrobów, jak i surowców niezbędnych do ich wytworzenia. Działania MRiRW sprzyjają zatem rozwojowi całego łańcucha dostaw „od pola do stołu”.
Korzyści dla przedsiębiorstw przemysłu spożywczego, wynikające ze stosowania z oznaczenia „PDŻ”, są jeszcze bardziej ewidentne. Po pierwsze, niemal wszystkie koszty promocji ponosi Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi w oparciu o specjalnie wydzielony budżet. Po drugie, pomimo ogólnego charakteru oznaczenia (otwartość i dostępność, niezależnie od firmy i kraju pochodzenia danego produktu), w konkretnych przekazach zawsze pojawiają się możliwości wskazywania na konkretne przykłady, czyli na nazwy firm lub marek, które spełniają wymogi oznaczenia „Poznaj Dobrą Żywność”.
Jedną z preferowanych form promocji oznaczenia „PDŻ” jest uczestnictwo w prestiżowych i ważnych gospodarczo imprezach wystawienniczych za granicą. Sztandarowym przykładem są targi „Grüne Woche” w Berlinie. Udział Polski w najbliższej edycji tych słynnych w Europie targów żywnościowych przygotowywany jest przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi ze szczególną starannością i rozmachem. Polskie stoisko będzie miało powierzchnię 427 m2 i zostanie podzielone na segmenty, gdzie oprócz konkretnych firm korzystających z oznaczenia „PDŻ” i samego Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, wystawiać się będzie większość polskich województw ze swoimi wyróżniającymi się produktami żywnościowymi. Poprzez tego rodzaju rozwiązania MRiRW chce wzmacniać i utrwalać wśród przedsiębiorców i samorządów terytorialnych tendencję do tworzenia na targach zagranicznych tzw. ekspozycji narodowych z jednolitą, spójną aranżacją, tak jak to robią inne kraje. W trakcie przygotowania jest specjalny „zbiorczy” katalog produktów, którym przyznane zostało oznaczenie. Niedawno ustalono, że angielskim odpowiednikiem oznaczenia słownego .„Poznaj Dobrą Żywność” będzie hasło: „Discover Great Food”.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi zapowiada, że działania promocyjne związane z oznaczeniem „PDŻ” będą miały charakter ciągły. W tym celu będą wykorzystywane głównie środki budżetowe, ale równolegle coraz bardziej „wciągane” będą również urzędy marszałkowskie, reprezentujące regiony i województwa. MRiRW uważa, że konsolidacja sił i środków powinna przynieść znacznie większą efektywność tych działań. Pani Anita Szczykutowicz podkreśla, że promocja żywności poprzez oznaczenie „Poznaj Dobrą Żywność” to jeden z istotnych elementów przygotowywanej od pewnego czasu przez resort strategii polskiej żywności. Opracowanie całościowej strategii wymaga jeszcze trochę czasu.
8274699
1