Załamanie na rynku piwa. Ubiegły rok branża po raz pierwszy zakończyła na minusie. Co więcej, wyniki sprzedaży okazały się gorsze od prognozowanych. Zdaniem branży to efekt wyższego podatku akcyzowego. Jego wartość wzrosła w ubiegłym roku o kilkanaście procent.
Jeszcze dwa lata temu konsumenci wypijali blisko 36 milionów hektolitrów piwa rocznie. W 2009 to już 4 miliony mniej. Tak złych wyników sprzedaży branża nie notowała od 20 lat.
Paweł Kwiatkowski, Kompania Piwowarska: wiele browarów przeprowadziło redukcję zatrudnienia, wiele browarów zostało zamkniętych. Prawdopodobnie wiele firm zmniejszyło swoją działalność.
Zdaniem browarników załamanie sprzedaży to skutek ubiegłorocznej podwyżki akcyzy na alkohol. Resort finansów zdecydował się na ponad 13,5% wzrost. To bezpośrednio przełożyło się na wyższe ceny, a w rezultacie ograniczyło zakupy. Średnie spożycie spadło do 85 litrów piwa rocznie. Czyli tyle, co spożywaliśmy ponad 4 lata temu.
Christopher Barrow, prezes ZPPP Browary Polskie: tendencje spadkowe obserwuje się nie tylko w Polsce ale i w całej Europie. Pierwsze sygnały spowolnienia były widoczne w 2008 roku. Liczymy, ze w tym roku uda się nam ten spadek co najmniej zatrzymać.
W całej Europie branża piwowarska zatrudnia ponad 2,5 miliona osób. Do krajowych budżetów państw Unii odprowadza przeszło 57 miliardów euro podatków rocznie. Tylko w Polsce jest to ponad 3 miliony złotych.