Minął pierwszy rok kampanii promującej mleko i produkty mleczne „Stawiam na mleko!”. W tym czasie w ramach działań o charakterze bezpośrednim w całej Polsce przeprowadzono akcje informacyjno-edukacyjne skierowane do dzieci w wieku 7-13 lat oraz ich opiekunów.
Na aktywności związane z pierwszym rokiem „Stawiam na mleko!” składały się działania pośrednie związane z masowym dotarciem do grupy docelowej, m.in.: kampanie telewizyjne (wiosenna i jesienna), prasowe (ze szczególnym uwzględnieniem prasy kobiecej), internetowe i przez serwis www.stawiamnamleko.pl, a także lokalne kampanie outdoorowe oraz Public Relations. Dodatkowo komunikację masową wspierały działania bezpośrednie prowadzone w poszczególnych miejscowościach w Polsce w ramach Konwoju Mlecznego, który docierał do dzieci i ich rodziców w szkołach oraz centrach miast. W ramach Mlecznej Ekspedycji organizowano spotkania z uczniami szkół podstawowych, podczas których w formie zabaw edukowano na temat korzyści ze spożywania mleka i produktów mlecznych.
W pierwszym roku kampanii „Stawiam na mleko!” przyjęto szereg wskaźników liczbowych, dzięki którym możliwe było określenie poziomu zrealizowanych założeń. Jak wynika z podsumowania wszystkie wskaźniki zostały osiągnięte, a w wielu przypadkach, jak m.in. liczba emisji prasowych w mediach czy dni ekspozycji kampanii outdoorowej w miastach udało się uzyskać lepsze efekty, niż zakładano. Jedynym wyjątkiem w wypełnieniu wszystkich założeń I roku kampanii była liczba szkół podstawowych objętych programem. Oszacowano, że będzie to 108 szkół, w praktyce okazało się jednak, że w odwiedzanych miastach w sumie są tylko 104 szkoły podstawowe.
W ramach działań w 2008 roku Mleczny Konwój dotarł do ponad 39 tys. dzieci w 37 miastach w całej Polsce, w których blisko 47 tys. osób odwiedziło Truck Mleczny. W czasie imprez w miastach rozdano 96 tys. próbek mlecznych, 570 tys. materiałów promocyjnych, oraz ponad 91 tys. gadżetów reklamowych. W konkursie wiedzy o mleku i produktach mlecznych „Podaj dalej” udział wzięło prawie 16 tys. osób, wśród których rozlosowano 216 nagród. Podczas mlecznych zabaw dzieci ponad 1060 razy układały wielkie uliczne puzzle i wykonały w sumie 988 rysunków, zużywając do tego 40 pudełek kredek. Za pośrednictwem internetu kampania dotarła do 2 890 094 internautów; zarejestrowano ponad 40 tys. wejść do serwisu „Stawiam na mleko!”.
W 2008 roku program „Stawiam na mleko!” objął swoim zasięgiem następujące województwa: mazowieckie, podlaskie, lubelskie, warmińsko-mazurskie, pomorskie, kujawsko-pomorskie oraz zachodnio-pomorskie. W drugim roku kampanii planowane jest odwiedzenie miast położonych w centralnej i południowej Polsce, m.in. w województwach śląskim, małopolskim, podkarpackim i lubelskim. Kontynuowane będą działania edukacyjno-informacyjne skierowane do dzieci w wieku 7-13 lat oraz ich opiekunów. W 2009 roku Mleczna Ekspedycja dotrze do kolejnych 36 miast w całej Polsce oraz 108 szkół podstawowych. Aktywności o charakterze bezpośrednim wzmocnione zostaną działaniami promocyjnymi i informacyjnymi w mediach tradycyjnych i internetowych oraz za pomocą nośników i gadżetów reklamowych. Dodatkowo w ramach akcji odbędą się promocje mleka i produktów mlecznych w 180 sklepach na trasie Konwoju Mlecznego.
Za kampanię „Stawiam na mleko!” odpowiada Krajowy Związek Spółdzielni Mleczarskich, przy współpracy
z Agencją Rynku Rolnego. Kampania finansowana jest ze środków Funduszu Promocji Mleczarstwa, przy wsparciu Unii Europejskiej oraz Rzeczpospolitej Polskiej. Realizowanie kampanii powierzono firmie CAM Media S.A., która została wyłoniona w przetargu jako organizacja wdrażająca. Działaniami z zakresu PR zajęła się agencja Propublic.
„Stawiam na mleko!” to pierwsza tego typu kampania w Polsce. Jako jedyny kraj spośród 6 państw Wspólnoty program otrzymał dofinansowanie do działań edukujących w kierunku zwiększenia spożycia mleka i produktów mlecznych. UE najwyżej oceniła projekt przygotowany przez KZSM i przyznała Polsce 4,9 mln euro dofinansowania, 3 mln euro pochodzi z budżetu RP, pozostała część od producentów mleka, którzy wpłacają na konto Funduszu Promocji Mleczarstwa 0,1 gr. od każdego kupionego litra mleka.
****
Krajowy Związek Spółdzielni Mleczarskich Związek Rewizyjny jest największą organizacją
w sektorze mleczarskim w Polsce, działającą od maja 1991 roku. Jest on dobrowolną samorządną organizacją, zrzeszającą spółdzielnie mleczarskie oraz inne spółdzielnie, których przedmiot działania wiąże się bezpośrednio lub pośrednio z produkcją, przetwórstwem i obrotem mlekiem i jego przetworami. Podstawowym celem KZSM Związku Rewizyjnego jest pomoc zrzeszonym spółdzielniom w ich działalności statutowej, reprezentowanie i obrona interesów polskiego mleczarstwa oraz dostosowanie tego sektora do wymogów Unii Europejskiej. Obecnie KZSM zrzesza 120 członków, w tym 110 spółdzielni mleczarskich oraz 10 spółdzielni działających na rzecz mleczarstwa.
****
Agencja Rynku Rolnego została powołana w 1990 roku do stabilizacji rynku rolnego i ochrony dochodów uzyskiwanych z produkcji rolniczej, od 1 maja 2004 roku jest agencją płatniczą i działa zgodnie z prawodawstwem unijnym. ARR jako agencja płatnicza - po uzyskaniu akredytacji - administruje w Polsce wybranymi mechanizmami Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej. Jednym z nich jest „Wsparcie działań promocyjnych i informacyjnych na rynkach wybranych produktów rolnych”. Celem mechanizmu jest doprowadzenie do wzrostu popytu na produkty objęte wsparciem, poprzez m.in. zachęcanie do ich konsumpcji, wzmacnianie ich wizerunku w oczach konsumentów oraz informowanie o określonych cechach, zaletach gwarantujących wysoką jakość produktów objętych promocją.
****
CAM Media S.A. to spółka mediowa specjalizująca się w niestandardowej komunikacji marketingowej. Posiada sześć wyspecjalizowanych działów, które oferują usługi takie jak reklama na środkach transportu, reklama wielkopowierzchniowa na fasadach budynków, instalacje reklamowe w przestrzeni miejskiej oraz w obszarze nowoczesnego handlu (centra handlowe, sieci hipermarketów i supermarketów). CAM Media proponuje swoim klientom kreatywne i spektakularne rozwiązania i jest liderem jakości na rynku transit advertising w Polsce. W 2007 roku zrealizowała ponad 240 różnego typu projektów w zakresie niestandardowej komunikacji.
8268599
1