Jednym z elementów targów jest konkurs zwany Panelem Smakowym. Panele Smakowe, jako badanie marketingowe mają na celu uświadomienie producentom wymagań i preferencji konsumentów produktów mleczarskich. Organizatorami tego konkursu są Firma Konsultingowa Horyzont i Międzynarodowe Targi Poznańskie. Pierwszego dnia targów pod lupę wzięto jogurty i napoje mleczne. Redakcja Pierwszego Portalu Rolnego odwiedziła stoisko na którym konsumenci oceniają te produkty.
O szczegóły zapytaliśmy Pana dr Szymona Taranta, z firmy konsultingowej Horyzont.
Czym jest panel smakowy?
– Panele smakowe mogą być różne. Ogólnie rzecz biorąc chodzi o ocenę produktu w warunkach laboratoryjnych bądź w warunkach sklepowych. Na tegorocznych targach firma "Horyzont" wspólnie z Międzynarodowymi Targami Poznańskimi zorganizowała panel smakowy, który jest tzw. "ślepym testem" – testem niejawnym.
Na czym on polega?
– Konsument w warunkach laboratoryjnych ocenia produkt nie znając jego marki. W odróżnieniu od paneli, które odbywają się w warunkach sklepowych, gdzie konsument kieruje się marką lub też reklamą. Tu oceniana jest rzeczywista jakość tego co znajduje się w opakowaniu.
Co składa się na ogólną ocenę?
– Kryteriów jest kilka: zapach, barwa, konsystencja, smak. Jednak konsumenci muszą wskazać, które z nich jest dla niego najważniejsze. Podczas dzisiejszego panelu smakowego najważniejszą cechą przy ocenianiu jogurtów i napoi mlecznych okazał się smak, który aż w 50 proc. wpływał na ogólną ocenę jakości produktu.
Czy wiadomo który produkt wygrał?
– Formuła konkursu zakłada, że nazwa nie zostaje podana także po zakończeniu konkursu. Każda firma wie które miejsce zajęła, ale nie zna pozycji konkurentów.
Ile firm stanęło do dzisiejszego panelu?
– W każdej kategorii wystąpiło po 6 firm.
Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiała Anna Martynowska
Wszystkich, którzy chcą zobaczyć jak wyglądają Panele Smakowe zapraszamy do pawilonu 8, stoisko 126.