Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Paliwa w Chinach biją rekordy cenowe

5 stycznia 2016
Cena benzyny w Chinach przekroczyła historyczną granicę 8 juanów za litr. Podwyżka jest niższa niż wzrost ceny ropy naftowej na giełdach światowych. Rząd decyduje się na dotacje do paliw dla odbiorców indywidualnych i sektora publicznego.

W Chinach podrożały wszystkie paliwa pochodne ropy naftowej. Ceny hurtowe benzyny i oleju napędowego wzrosły średnio o 600 juanów na tonie. Na stacjach benzynowych litr benzyny zdrożał o 0,44 juana do 8,3 juanów za litr, a cena paliwa do diesli o 0,51 juana do 8,2 juanów (1 juan to około 0,5 zł).

W uzasadnieniu podwyżek Narodowa Komisja ds. Rozwoju i Reform napisała, że podniesienie cen paliw było konieczne, ponieważ międzynarodowe ceny ropy naftowej wzrosły od końca ubiegłego miesiąca o ponad 10 procent.

Ostatni raz rząd podniósł ceny paliw w zeszłym miesiącu. Benzyna i olej napędowy zdrożały wtedy średnio o 300 juanów na tonie. Od tamtego czasu ceny ropy naftowej na rynkach międzynarodowych skoczyły gwałtownie z powodu kryzysu nuklearnego w Iranie i niepokojów na Bliskim Wschodzie.

Według chińskiego systemu regulacji cen produktów naftowych, rząd może podnieść ceny detaliczne paliw, gdy międzynarodowe ceny ropy zmienią się o więcej niż 4 proc. w ciągu 22 dni roboczych. Warunki te zostały spełnione, bowiem od 24 lutego do chwili obecnej skala wzrostu cen przekroczyła już 10 proc. Tym razem reakcja była nieco spóźniona i skala podwyżki nie odpowiada wzrostowi cen ropy naftowej. Władze odstąpiły od pełnej rekompensaty wahań cen giełdowych z obawy o zbyt drastyczny wzrost cen. Gdyby postąpiono zgodnie z prostym rachunkiem ekonomicznym cena paliw skoczyłaby o około 700 juanów na tonie.

W celu złagodzenia wpływu podwyżki cen paliw dla przeciętnych obywateli i sektora publicznego, władze zadecydowały o wprowadzeniu mechanizmu dotacji do ceny ropy. Dotychczas subsydiami objęte było rolnictwo, rybołówstwo, leśnictwo, komunikacja miejska i transport pasażerski na wsi.

W Chinach nie ma ani akcyzy, ani podatku od paliw. W zamian za to pobierany jest podatek drogowy. Od dłuższego czasu trwa dyskusja na temat zmiany tego systemu, bowiem podatek drogowy przeznaczany jest w głównej części na inwestycje drogowe i nie wpływa na poprawę usług związanych z obsługą rynku paliwowego. Nie ma też bezpośredniego wpływu na zmiany w przemyśle motoryzacyjnym. W 1998 w chińskim parlamencie uchwalono nawet ustawę o podatku paliwowym, ale w związku z gwałtowną podwyżką cen ropy naftowej odstąpiono od wprowadzenia ustawy w życie. Do dziś w kręgach rządowych trwa dyskusja na temat potrzeby zreformowania tego systemu.



POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę