Od wtorku polskie rafinerie mają najwyższe ceny hurtowe paliw od roku 2004. W PKN Orlen o 33-38 zł/t drożeją benzyny, a o 45 zł/t olej napędowy. Po doliczeniu 23% VAT daje to wartość brutto: 5,20 zł za litr Pb95 i 5,18 zł za litr ON i oznacza, że paliwa w hurcie osiągnęły najwyższą cenę w historii.
Aktualne ceny netto (w temperaturze referencyjnej 15 st.C) w rafinerii płockiej to zatem: Pb95 4228 zł/t; Pb98 4346 zł/t; ON 4207 zł/t; B100 3807 zł/t; ON Arktyczny 2 4417 zł/t; ONG Ekoterm Plus 3025 zł/t. Po doliczeniu 23% VAT daje to ceny brutto 5,20 zł/l Pb95 (było 5,16 zł/l), 5,18 zł/l ON (było 5,12 zł/l); 5,35 zł/l Pb98 (było 5,30 zł/l) i 5,43 zł/l ON Arktycznego 2 (było 5,38 zł/t). Najwięcej drożeje B100 - aż o 145 zł/t, czyli do 4,68 zł/l brutto. Najmniej olej opałowy Ekoterm Plus: o 18 zł/t netto, czyli do 3,72 zł/l brutto.
Od słynnej obniżki cen detalicznych na stacjach własnych PKN Orlen z 24 sierpnia br. oznacza to zatem zwyżkę hurtową: benzyn Pb95/98 o 5% (ok. 200 zł/t), oleju napędowego (w tym A2) o 8% (324 zł/t), a B100 i Ekoterm Plus o 9% (324 i 247 zł/t).
Grupa Lotos podwyższa jedynie ceny oleju napędowego: ON (w tym I Z-40 i B100) o 20 zł/t, a olej opałowy Lotos Red o 18 zł/t. Aktualne ceny w rafinerii gdańskiej to zatem: Pb95 4205 zł/t; Pb98 4318 zł/t; ON 4187 zł/t; B100 3687 zł/t; I Z-40 4397 zł/t i ONG Lotos Red 3026 zł/t. Po doliczeniu VAT daje to ceny brutto 5,17 zł za litr Pb95 (było 5,11 zł/l) i 5,15 zł za litr ON (było 5,12 zł/l).
Podwyżek tych nie tłumaczą ani ruchy na światowych rynkach surowcowych, ani na walutowych, gdyż ostatnio obniżają się znacząco zarówno dolar (od początku miesiąc ponad -7% wg notowań NBP na 17 października br.), jak i ceny ropy (dziś rano wg agencji Bloomberg: Brent -0,78% do 110,81 USD/b; Ural -6% do 110,87 USD/b; WTI -0,48% do 86,38 USD/b.
7303501
1