Oznaczenia geograficzne także dla produktów nierolniczych
3 grudnia 2015
Komisja Europejska rozpoczęła konsultacje dotyczące zielonej księgi na temat ewentualnego objęcia ochroną oznaczeń geograficznych dla produktów nierolniczych. Jak podkreśla KE w dzisiejszym zglobalizowanym świecie konsumenci chcieliby wiedzieć, jak rozpoznać autentyczne, oryginalne produkty. Oczekują także, że ich reklamowana jakość i szczególne cechy odpowiadają rzeczywistości.
Oznaczenie geograficzne wskazuje na pochodzenie towarów z danego kraju, regionu lub miejscowości, w której wytwarza się produkty o szczególnej jakości, reputacji lub specyficznych cechach, np. wina bordoskie, szkło z Murano lub szynka parmeńska. Produkty rolne (np. sery, wina, mięso, owoce i warzywa) o określonym pochodzeniu geograficznym i posiadające specyficzne właściwości lub wytwarzane według tradycyjnych metod mogą otrzymać oznaczenie geograficzne chronione w całej UE. Natomiast produkty inne niż rolne (np. ceramika, marmur, sztućce, obuwie, gobeliny, instrumenty muzyczne) nie mają jednak do tej pory oznaczeń geograficznych, dzięki którym korzystałyby z jednolitej, wykraczającej poza przepisy krajowe ochrony na szczeblu UE.
– W Unii Europejskiej mamy całe bogactwo produktów nierolniczych, opartych na tradycyjnej wiedzy i wytwarzanych według tradycyjnych metod. Są one niejednokrotnie zakorzenione w kulturowym i historycznym dziedzictwie regionu pochodzenia. Takie produkty, jak czeskie kryształy, szkocki tartan, marmur z Carrary czy gobeliny z Aubusson są nie tylko częścią europejskiej skarbnicy wiedzy i umiejętności, ale także mają znaczny, jeszcze nie do końca wykorzystany potencjał gospodarczy . Objęcie takich produktów ogólnounijnym oznaczeniem geograficznym mogłoby przynieść wymierne korzyści dla małych i średnich przedsiębiorstw i dla regionów Europy. W ten sposób przyczynilibyśmy się z jednej strony do ochrony naszego wyjątkowego i różnorodnego dziedzictwa, a z drugiej strony – do powstania nowych miejsc pracy i do pobudzenia wzrostu gospodarczego w Europie. – mówi Michel Barnier, komisarz UE do spraw rynku wewnętrznego i usług.