Do tej pory Polacy na świętach nie oszczędzali. Teraz jest już inaczej. Jedynie co piąty z nas wyda na Wielkanoc więcej niż rok temu - informuje "Rzeczpospolita".
Z badania serwisu Ceneo wynika, że tylko 21,5 proc. Polaków na Wielkanoc chce wydać więcej niż rok temu. Handlowcy spodziewają się więc spadku zakupów o 5 proc., do ok. 11 mld zł. Więcej niż co trzeci Polak wybierze produkty marek własnych sieci, tańszych nawet o 30 proc. - wynika z badania Payback.
- Wiele produktów potrzebnych do przygotowania wielkanocnych potraw jest tańszych lub podrożało niewiele w stosunku do 2012 r. - powiedziała gazecie Krystyna Świetlik z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej (IERiGŻ). Jajka są tańsze o 6,2 proc. i kosztują średnio 60 groszy za sztukę. Spadły też ceny cukru, mięsa drobiowego i nabiału. O 4 proc. zdrożała wieprzowina, a o ok. 1,5 proc. mąka. Droższe są jednak warzywa.
Spowolnienie odciska piętno na wydatkach Polaków na żywność nie tylko w okresie świątecznym. Ekonomiści nie wykluczają, że w tym roku kupimy mniej wódki, piwa, nabiału oraz wieprzowiny.
W tej sytuacji ratunkiem dla firm spożywczych może być eksport. Według najnowszej prognozy IERiGŻ w 2013 r. eksport produktów rolnych i spożywczych z Polski ma wzrosnąć o ok. 4 proc., do 18,2 mld euro.