Ośrodki doradztwa rolniczego nie spełniają oczekiwań rolników
3 grudnia 2015
Z raportu Najwyższej Izby Kontroli powstałego po kontroli 8 wojewódzkich ośrodków doradztwa rolniczego możemy się dowiedzieć , że większość rolników Polsce nie korzysta z doradztwa. Często jako powód rezygnacji podają zbyt niską jakość oferty doradczej oraz niewystarczające przygotowanie merytoryczne kadry. Specjalistyczna, indywidualnie opracowana oferta istotna jest szczególnie w przypadku nowoczesnych, zaawansowanych technologicznie gospodarstw. NIK zaleca przeprowadzenie standaryzacji działalności ośrodków wojewódzkich tak, aby w całym kraju usługi doradcze spełniały potrzeby różnych odbiorców.
Zainteresowanie usługami doradczymi wśród rolników nie jest wysokie. Z danych ankietowych uzyskanych przez NIK w trakcie kontroli od prawie 18 tys. rolników wynika, że korzysta z nich niecała połowa (47,8 proc.) z nich. Z porad wojewódzkich ośrodków korzystają najczęściej (66 proc.) właściciele mniejszych gospodarstw rolnych do 20 ha. Kontrola pokazała, że są oni usatysfakcjonowani poziomem i zakresem usług. W ankietach aż 80 proc. chwali sobie jakość i poziom doradztwa. Najczęściej polegało ono na szkoleniach, konsultacjach, pomocy w wypełnianiu wniosków o przyznanie pomocy unijnej i sporządzaniu planów rolnośrodowiskowych.
Badanie ankietowe wykonane w trakcie kontroli NIK pokazało, że oferta ośrodków nie spełnia oczekiwań dużej grupy rolników. Większość z nich (64,4 proc.) jako powód rezygnacji i skierowania się do innego podmiotu podała w ankietach zbyt niską jakość oferowanego doradztwa, prawie połowa (48,7 proc.) mówiła o nieodpowiednim zakresie przedstawionej oferty. Spora grupa (12 proc.) zniechęcona została przez źle przygotowanych pracowników, których m.in. złe rady spowodowały konkretne szkody. NIK zwraca uwagę, że niezbędne jest podniesienie kwalifikacji doradców WODR, np. z zakresu specjalistycznego doradztwa technologicznego.
Kontrola pokazała, że wojewódzkie ośrodki doradcze najmniej mają do zaoferowania właścicielom większych gospodarstw rolnych, którzy o porady zwracali się do innych podmiotów. W związku z tym NIK zwraca uwagę, że duże, nowoczesne i specjalistyczne gospodarstwa rolne, które dysponują skomplikowanym sprzętem i technologiami, coraz częściej wymagają bardziej sprecyzowanej i specjalistycznej oferty doradczej, indywidualnie dostosowanej do rodzaju działalności, czy specjalizacji w produkcji.