Ministerstwa mają zgłosić propozycje obniżenia stawek opłat urzędowych - wynika z wtorkowego komunikatu Centrum Informacyjnego Rządu, dotyczącego przyjętej przez rząd informacji o opłatach urzędowych i opłacie skarbowej ponoszonych przez obywateli.
CIR podało w komunikacie, że dokument ten przygotował resort finansów. "Dokument powstał w wyniku analizy przeprowadzonej przez ministra finansów we współpracy z innymi ministrami, dotyczącej możliwości obniżenia opłat urzędowych, w tym opłaty skarbowej" - napisano w komunikacie.
Służby prasowe rządu wyjaśniły, że chodziło też o zbadanie, czy stawki opłat odpowiadają rzeczywistym kosztom poniesionym na czynności administracyjne konieczne do ich ustalenia. "Z informacji wynika, że ministerstwa miały trudności w szacowaniu rzeczywistych kosztów ponoszonych na czynności administracyjne, ze względu na brak jednolitego modelu szacowania" - wskazało CIR.
"Dokument zawiera rekomendację zobowiązującą resorty do przeprowadzania szczegółowej kalkulacji kosztów czynności administracyjnych i przedstawiania ich w uzasadnieniu do planowanych zmian przepisów bez względu na to, czy będą dotyczyły obowiązujących, czy nowych opłat. Zarekomendowano także zgłaszanie propozycji obniżenia stawek opłat urzędowych przez resorty" - dodano w komunikacie.
CIR podało ponadto, że wpływy z tytułu opłat urzędowych i opłaty skarbowej do budżetów: państwa i gmin, oraz funduszy i innych podmiotów wyniosły w 2011 r. ok. 1,5 mld zł.