W związku z wejściem w życie od 1 marca przepisów podnoszących stawkę VAT na dostęp do internetu do 22 proc., Urząd Regulacji Telekomunikacji i Poczty (URTiP) przypomina, że operatorzy telekomunikacyjni mają obowiązek z wyprzedzeniem poinformować klientów o planowanej podwyżce cen.
Jak poinformował Urząd w środowym komunikacie, Prawo telekomunikacyjne nakazuje operatorom informowanie o zmianie cen z wyprzedzeniem co najmniej jednego okresu rozliczeniowego. Abonenci muszą zostać o podwyżce powiadomieni na piśmie, a użytkownicy nie będący abonentami, przez podanie informacji o podwyżce do publicznej wiadomości.
Poinformowany o podwyżce abonent może wypowiedzieć umowę o świadczeniu usług przez operatora. W takiej sytuacji uzasadnieniem jest brak akceptacji nowej ceny, co uniemożliwia roszczenie przez operatora odszkodowania za wcześniejsze wypowiedzenie umowy.
Zaniechanie przez operatora obowiązku poinformowania klienta jest naruszeniem Prawa telekomunikacyjnego i podlega karze.
Będziemy się przyglądać procesowi wprowadzania podwyżek przez operatorów. Jeśli będą spływały do nas skargi od abonentów, którzy będą czuli się pokrzywdzeni tym, że nie zostali poinformowani o podwyżce, przeprowadzimy kontrolę. Jeśli stwierdzimy ewidentne naruszenia prawa, będziemy nakładać kary - powiedział rzecznik prasowy URTiP Jacek Strzałkowski.
W grudniu ub. roku Sejm uchwalił nowelizację ustawy o VAT, podnoszącą stawkę VAT na usługi dostępu do internetu dla osób indywidualnych z 0 stawki podatku do 22 proc. Celem nowelizacji było dostosowanie polskiego prawa do przepisów UE.
Korzystający z internetu mogą nie stracić na wprowadzeniu 22 proc. stawki VAT, bo jednocześnie wprowadzono ulgę pozwalającą na odliczenie od podstawy opodatkowania PIT do 760 zł z tytułu korzystania z internetu.