Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Od poniedziałku w pociągach będzie można zjeść krewetki

3 grudnia 2015
Krewetki z czosnkowymi grzankami i mieszanką sałat czy szarlotka na ciepło z bitą śmietaną - takie dania od poniedziałku będzie można zjeść w wagonach restauracyjnych Warsu. Spółka wprowadza nowe menu, by uczcić swoje 65. urodziny, które przypadają 1 kwietnia.
Jak powiedział PAP kierownik marketingu w spółce Wars Iwo Orzełek, w nowym menu znajdą się zarówno dania tradycyjnej kuchni polskiej, takie jak kotlet schabowy czy golonka, jak i bardziej wyszukane, np. krewetki. Ponadto do karty dań wraca sałatka caprese.
W wagonach restauracyjnych i barowych karta dań nadal będzie się nieco różniła. Wars obsługuje 15 wagonów restauracyjnych, które jeżdżą w pociągach międzynarodowych i w najważniejszych relacjach krajowych, oraz 46 barowych, dołączanych na ogół do pociągów TLK. W wagonach restauracyjnych pasażerów obsługują kelnerzy, a w barowych najczęściej obowiązuje samoobsługa, a dania podawane są w jednorazowych naczyniach.
Jak przypomniał Iwo Orzełek, historia Warsu sięga 1 kwietnia 1948 roku, gdy ówczesny minister komunikacji powołał w ramach struktury Państwowego Biura Podróży "Orbis" Oddział Eksploatacji Wagonów Sypialnych i Restauracyjnych. W 1960 roku przedsiębiorstwo zmieniło nazwę na Przedsiębiorstwo Wagonów Sypialnych i Restauracyjnych "WARS", a w latach 1999-2000 roku zostało przekształcone w spółkę akcyjną.
Poza obsługą wagonów gastronomicznych, Wars zajmuje się także obsługą wagonów sypialnych i kuszetek. Głównym odbiorcą usług spółki jest PKP Intercity - przewoźnik też dzierżawi Warsowi wagony. PKP Intercity jest też większościowym akcjonariuszem spółki - do przewoźnika należy 50,02 proc. akcji, a Skarb Państwa - 49,98 proc.
Wars obsługuje 61 wagonów gastronomicznych, w tym 15 restauracyjnych i 46 barowych, 79 wagonów sypialnych i 55 z miejscami do leżenia (kuszet).
Ministerstwo Skarbu Państwa kilkakrotnie próbowało znaleźć chętnych na akcje spółki, ale bez powodzenia. Resort skarbu zapraszał inwestorów do negocjacji w sprawie kupna walorów Warsu jesienią 2009 r., dwukrotnie wiosną 2011 r. i wiosną 2012 r. Akcji spółki jednak nie sprzedano. W 2009 r. jedyną ofertę wiążącą złożyło PKP Intercity, a po kolejnych zaproszeniach chętnych nie było.
Poza działalnością kolejową, Wars planuje rozwijać także inne formy aktywności. Spółka ma stacjonarną restaurację w Warszawie, a lokale Wars Express mają być siecią barów na dworcach kolejowych. Pierwszy Wars Express został uruchomiony w styczniu br. na Dworcu Wschodnim w Warszawie.



POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę