Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

O wartościach wiejskich

6 grudnia 2004

"Chrześcijańskie wartości wobec wyzwań gospodarki rynkowej" - to tytuł ogólnopolskiej dwudniowej konferencji, zorganizowanej w Gimnazjum w Mnikowie (gm. Liszki).

Uczestniczyli w niej dyrektorzy 25 gimnazjów z całej Polski, zrzeszonych w Towarzystwie Gimnazjów Poszukujących z Małych Miast i Wsi (z siedzibą w Aleksandrowie Łódzkim), do którego mnikowska szkoła należy od czterech lat. Towarzystwo skupia 34 wytypowane przez kuratoria oświaty gimnazja, realizujące programy edukacji regionalnej, z naciskiem na przekazywanie uczniom wartości wiejskich.

Jako przykład wzorcowego wdrażania takich programów, prof. Krystyna Chałas z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, opiekun naukowy w towarzystwie, podała - nazywając go perełką w TGPzMMiW - mnikowskie gimnazjum kierowane przez Janinę Grelę. Od wielu lat są w nim realizowane różne projekty, a uczniowie tej szkoły zdobywają czołowe miejsca w konkursie literackim pt. "Świat wiejskich wartości źródłem mojego wzrastania".

Obecnie nauczyciele wraz z gimnazjalistami realizują siedem projektów, m.in. edukacyjny pt. "Poznajemy ojcowiznę", mający na celu wychowanie młodzieży w duchu patriotycznym i w oparciu o wiejskie wartości. Są też dwa projekty ortograficzne, ekologiczny oraz charytatywny "Pomocna dłoń" - gimnazjaliści uczestniczą w akacjach: "Pola Nadziei" na rzecz krakowskiego Hospicjum św. Łazarza, dla dzieci z Domu Dziecka w Miękini oraz Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Projekt pt. "Dolina Mnikowska - cud natury" ma na celu promocję doliny, jako ciekawego i pięknego miejsca o charakterze turystycznym. Nauczyciele i uczniowie niektóre działania w ramach projektów zaprezentowali uczestnikom konferencji. Wzięli oni także udział w otwartych lekcjach, m.in. z matematyki, języka angielskiego i lekcji wychowawczej.Podczas spotkania z samorządowcami lisieckiej gminy prof. Chałas zwróciła uwagę na zgubne skutki oszczędzania na oświacie i konieczność pobudzania wielu nauczycieli do działania oraz przeciwstawiania się patologiom, które mają "ogromną siłę ściągania w dół". Mówiła o specjalnych programach dla szkół wiejskich, a także o konieczności współpracy gimnazjów, szkół średnich i wyższych uczelni, umożliwiającej np. wybitnie zdolnym gimnazjalistom zdawanie matury i studiowanie na uczelni w charakterze wolnych słuchaczy.

Piotr Boroń, przewodniczący Sejmiku Województwa Małopolskiego, mówił o konkursach organizowanych przez województwo dla gimnazjów: "Moja Małopolska" i "Wiem więcej". Uczestniczy w nich ponad 9 tysięcy uczniów, a 30 laureatów co roku wyjeżdża w nagrodę do Turyngii. Wójt gminy Wojciech Burmistrz "pustosłowiem haseł" i bardzo sformalizowanym nazwał polski system oświaty. Nauczyciele uzyskają różne certyfikaty, a nie one są potrzebne, tylko dobre umiejętności. - Rolę wychowawczą przede wszystkim powinna pełnić rodzina, bo szkoła nie ma do tego narzędzi, ponieważ podczas transformacji przyjęto najgorsze wzorce. Jednak młodzież nie jest zła, ale widząc przykłady z góry, woli stać na uboczu. Przygnębiające jest to, że w naszej Radzie Gminy, najmłodszy radny ma 35 lat, a większość radnych to renciści i emeryci - mówił wójt, życząc nauczycielom likwidacji "Karty nauczyciela", hamującej funkcjonowanie szkół na zdrowych zasadach, i szacunku społecznego, bo zawód ten stracił swój prestiż.


POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę