Ptak_Waw_CTR_2024
Green Gas Poland

O wartościach wiejskich

6 grudnia 2004

"Chrześcijańskie wartości wobec wyzwań gospodarki rynkowej" - to tytuł ogólnopolskiej dwudniowej konferencji, zorganizowanej w Gimnazjum w Mnikowie (gm. Liszki).

Uczestniczyli w niej dyrektorzy 25 gimnazjów z całej Polski, zrzeszonych w Towarzystwie Gimnazjów Poszukujących z Małych Miast i Wsi (z siedzibą w Aleksandrowie Łódzkim), do którego mnikowska szkoła należy od czterech lat. Towarzystwo skupia 34 wytypowane przez kuratoria oświaty gimnazja, realizujące programy edukacji regionalnej, z naciskiem na przekazywanie uczniom wartości wiejskich.

Jako przykład wzorcowego wdrażania takich programów, prof. Krystyna Chałas z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, opiekun naukowy w towarzystwie, podała - nazywając go perełką w TGPzMMiW - mnikowskie gimnazjum kierowane przez Janinę Grelę. Od wielu lat są w nim realizowane różne projekty, a uczniowie tej szkoły zdobywają czołowe miejsca w konkursie literackim pt. "Świat wiejskich wartości źródłem mojego wzrastania".

Obecnie nauczyciele wraz z gimnazjalistami realizują siedem projektów, m.in. edukacyjny pt. "Poznajemy ojcowiznę", mający na celu wychowanie młodzieży w duchu patriotycznym i w oparciu o wiejskie wartości. Są też dwa projekty ortograficzne, ekologiczny oraz charytatywny "Pomocna dłoń" - gimnazjaliści uczestniczą w akacjach: "Pola Nadziei" na rzecz krakowskiego Hospicjum św. Łazarza, dla dzieci z Domu Dziecka w Miękini oraz Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Projekt pt. "Dolina Mnikowska - cud natury" ma na celu promocję doliny, jako ciekawego i pięknego miejsca o charakterze turystycznym. Nauczyciele i uczniowie niektóre działania w ramach projektów zaprezentowali uczestnikom konferencji. Wzięli oni także udział w otwartych lekcjach, m.in. z matematyki, języka angielskiego i lekcji wychowawczej.Podczas spotkania z samorządowcami lisieckiej gminy prof. Chałas zwróciła uwagę na zgubne skutki oszczędzania na oświacie i konieczność pobudzania wielu nauczycieli do działania oraz przeciwstawiania się patologiom, które mają "ogromną siłę ściągania w dół". Mówiła o specjalnych programach dla szkół wiejskich, a także o konieczności współpracy gimnazjów, szkół średnich i wyższych uczelni, umożliwiającej np. wybitnie zdolnym gimnazjalistom zdawanie matury i studiowanie na uczelni w charakterze wolnych słuchaczy.

Piotr Boroń, przewodniczący Sejmiku Województwa Małopolskiego, mówił o konkursach organizowanych przez województwo dla gimnazjów: "Moja Małopolska" i "Wiem więcej". Uczestniczy w nich ponad 9 tysięcy uczniów, a 30 laureatów co roku wyjeżdża w nagrodę do Turyngii. Wójt gminy Wojciech Burmistrz "pustosłowiem haseł" i bardzo sformalizowanym nazwał polski system oświaty. Nauczyciele uzyskają różne certyfikaty, a nie one są potrzebne, tylko dobre umiejętności. - Rolę wychowawczą przede wszystkim powinna pełnić rodzina, bo szkoła nie ma do tego narzędzi, ponieważ podczas transformacji przyjęto najgorsze wzorce. Jednak młodzież nie jest zła, ale widząc przykłady z góry, woli stać na uboczu. Przygnębiające jest to, że w naszej Radzie Gminy, najmłodszy radny ma 35 lat, a większość radnych to renciści i emeryci - mówił wójt, życząc nauczycielom likwidacji "Karty nauczyciela", hamującej funkcjonowanie szkół na zdrowych zasadach, i szacunku społecznego, bo zawód ten stracił swój prestiż.


POWIĄZANE

Siedem do dziewięciu na dziesięć nowych kombajnów zamawianych przez farmerów w W...

Już nie odmrożony VAT, lecz susza i jej skutki będą w najbliższych miesiącach je...

Tak dobrych wiadomości jak dziś, e-petrol.pl nie miał od roku - z najnowszego ba...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę