W piątek 6 czerwca w drugim dniu 69 Posiedzenia Sejmu RP miało miejsce drugie czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych.
Projekt wdraża część przepisów dyrektywy 2009/30/WE, dotyczącej specyfikacji benzyn i oleju napędowego oraz wprowadzającej mechanizm monitorowania i ograniczania emisji gazów cieplarnianych. Proponowana nowelizacja wprowadza obowiązek monitorowania i redukcji emisji gazów cieplarnianych z paliw i energii elektrycznej wykorzystywanych w transporcie. W tym celu ustanawia tzw. Narodowy Cel Redukcyjny (NCR), który do 2020 r. ma wynieść 6 proc. (w stosunku do poziomu z 2010 r.), oraz określa zasady monitorowania emisji. Wykonanie NCR ma nadzorować Urząd Regulacji Energetyki. Ponadto projekt podnosi z 5 do 10 proc. dopuszczalną zawartość biokomponentów w benzynach silnikowych. Z uwagi na nieprzystosowanie części samochodów do tankowania paliwa zawierającego do 10 proc. biokomponentów (tzw. benzyny E10) projekt przewiduje okres przejściowy. Do 2020 r. stacje benzynowe będą musiały prowadzić również sprzedaż paliwa z 5-proc. dodatkiem etanolu oznaczonego symbolem E5. Zgodnie z proponowaną nowelizacją, za niespełnienie tego obowiązku będzie groziła kara w wysokości 10 proc. przychodu uzyskanego w okresie 30 dni przed rozpoczęciem kontroli przez Inspekcję Handlową. Projekt zakłada też, że stacje benzynowe będą zobowiązane do oznakowania dystrybutorów na paliwo E10. Chodzi o informacje o zawartości bioetanolu oraz możliwości użycia tego typu paliwa w samochodach. Za brak takich danych będzie groziła kara w wysokości 5 tys. zł.