Sejmowa Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi z inicjatywy poselskiej wniosła 25 lipca 2012 roku do Sejmu projekt ustawy o zmianie ustawy o rybactwie śródlądowym oraz ustawy – Prawo wodne. Projekt zawiera zmiany w zakresie zapewnienia ciągłości i stabilności funkcjonowania rybackich użytkowników wód , a także ustanowienie nadzoru ministra właściwego do spraw rybołówstwa nad działalnością niektórych organów właściwych w sprawach gospodarowania wodami.
W pracach nad opracowaniem projektu ustawy udział również Departament Rybołówstwa MR i RW. Związane to było z faktem niewłaściwego stosowania przepisów przez organy upoważnione na podstawie art. 13 oraz art. 217 ustawy – Prawo wodne ( dyrektorów regionalnych zarządów gospodarki wodnej – RZGW) do przeprowadzania konkursów ofert i zawierania umów na rybackie korzystanie z wód obwodów rybackich , a także z braku możliwości porozumienia w tym względzie z Ministrem Środowiska i Krajowym Zarządem Gospodarki Wodnej – nadzorującej RZGW.
Wprowadzenie zmian do projektu ustawy o zmianie ustawy z dnia 18 kwietnia 1985 roku o rybactwie śródlądowym wynika z potrzeby dokonania jak najszybszych modyfikacji przepisów w celu prawidłowej realizacji kierunków wytyczonych ostatnią nowelizacją tej ustawy w zakresie zapewnienia ciągłości i stabilności funkcjonowania rybackich użytkowników wód.
W art. 4 ust. 4 zmieniono termin, w którym uprawniony do rybactwa powinien złożyć oświadczenie o skorzystaniu z prawa pierwszeństwa w zawarciu umowy na dalszy okres. Dotychczasowy termin złożenia oświadczenia wynoszący 30 dni od dnia upływu okresu na jaki została zawarta umowa , zastąpiono okresem od 12 do 6 miesięcy przed dniem upływu tej umowy. Zmiana ta daje szansę na zawarcie nowej umowy bez utraty ciągłości prowadzonej gospodarki rybackiej. Ponadto, w przypadku nie złożenia oświadczenia w terminie albo upływu terminu na jego złożenie , 6 miesięczny okres do końca trwania umowy umożliwia dyrektorom RZGW przygotowanie konkursu ofert w celu wyłonienia nowego użytkownika rybackiego.
Dodano ust 5- 7 w art. 4, co ma na celu doprecyzowanie zasad prawa pierwszeństwa oraz ujednolicenia umów zawartych w trybie art. 13 ust. 3 albo art. 217 ust. 6 ustawy – Prawo wodne , na podstawie których prowadzona jest racjonalna gospodarka wodna w obwodzie rybackim, w szczególności przez określenie wysokości obciążeń wynikających z nowych umów.
Proponowane zmiany obejmują również przepisy karne - zmiana brzmienia ust. 7 w art. 27 a i art. 27 b umożliwi uprawnionym organom, w szczególności Państwowej Straży Rybackiej nałożenie kary grzywny w postaci mandatu karnego.
Dodatkowo zaproponowano dodanie ust. 8a w art. 13 ustawy – Prawo wodne , tj. przepisu ustanawiającego nadzór ministra właściwego do spraw rybołówstwa nad działalnością Prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej oraz dyrektorów RZGW w sprawach dotyczących rybackiego korzystania z publicznych śródlądowych wód powierzchniowych płynących do celów rybackich. Zakres kompetencji ministra właściwego do spraw rybołówstwa, jak i znajomość tematyki reprezentowania przez urząd obsługujący ten organ, daje podstawę merytorycznego rozstrzygania zagadnień zakresu rybactwa śródlądowego. Brak takiej regulacji aktualnie uniemożliwia skuteczne prowadzenie polityki w zakresie gospodarki rybackiej, za którą minister jest odpowiedzialny. Możliwe do zastosowania obecnie środki w postaci pism , opinii i wyjaśnień , stosowane przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi , mające zapobiec pojawianiu się problemów i sytuacji konfliktowych, nie mają praktycznego przełożenia na decyzje podejmowane przez dyrektorów RZGW i KZGW.
6010428
1