"Matura powinna być obowiązkowa dla wszystkich uczniów liceów i techników, ale tylko ci, którzy zdadzą chociaż jeden przedmiot na poziomie rozszerzonym, będą mogli dostać się na studia" - proponują Roman Dolata, Elżbieta Putkiewicz i Anna Wiłkomirska z ISP, którzy prowadzili badania finansowane przez Ministerstwo Edukacji.
Twierdzą, że matematyka powinna być przedmiotem obowiązkowym na maturze, a listę maturalnych przedmiotów do wyboru należałoby ograniczyć. Autorzy ekspertyzy proponują też, by egzamin maturalny przesunąć na marzec i kwiecień lub rekrutację na wyższe uczelnie na wrzesień, bo na ocenę wszystkich maturzystów potrzeba więcej czasu.
Domagają się także, by uczniowie rok przed egzaminem, a nie w ostatniej chwili, decydowali się, który z maturalnych przedmiotów będą zdawać na poziomie rozszerzonym.
Gdyby propozycje ISP weszły w życie, byłyby trzy rodzaje świadectw ukończenia
szkoły średniej: - pierwsze - bez uprawnień maturalnych, dla uczniów, którzy
uzyskali absolutorium, a nie zdali egzaminu na poziomie podstawowym; - drugie -
bez prawa wstępu na wyższe uczelnie, dla tych, którzy zdali egzamin tylko na
poziomie podstawowym; - trzecie - uprawniające do starań o przyjęcie na wyższe
studia.