Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

NIK negatywnie ocenił realizację programu antynikotynowego

16 września 2013
NIK negatywnie ocenił realizację przez resort zdrowia Programu Ograniczania Zdrowotnych Następstw Palenia Tytoniu w Polsce w 2010-2013. Według Izby liczba palących nie zmieniła się, a nadzór państwa nad rynkiem wyrobów tytoniowych "faktycznie nie funkcjonował".

Resort zdrowia podkreśla, że aby zwiększyć efektywność programu, potrzebne są większe nakłady.
Izba w raporcie opublikowanym na swojej stronie internetowej podkreśliła, że ocenia negatywnie realizację programu "antynikotynowego" i "wykonywanie innych zadań organów administracji centralnej, wynikających z ustawy antynikotynowej".
Według NIK realizacja programu "nie przynosi oczekiwanych efektów". Jak podkreślono w raporcie, liczba osób palących w Polsce pozostaje niezmiennie na tym samym poziomie, a taka sytuacja powoduje straty w gospodarce narodowej i zwiększone wydatki z budżetu na leczenie chorób odtytoniowych, których wysokość znacznie przewyższa dochody budżetowe z podatku akcyzowego na wyroby tytoniowe.
Jak pokazała kontrola NIK, "Minister Zdrowia nie wykorzystywał instrumentów nadzoru nad rynkiem wyrobów tytoniowych, w jakie został wyposażony przez ustawę antynikotynową, w wyniku czego nadzór państwa nad tym rynkiem faktycznie nie funkcjonował".
Nie zostały osiągnięte także cele POZNPT, który określał kierunki działań oraz priorytetowe zadania w zakresie zwalczania zagrożeń zdrowia związanych z paleniem tytoniu. Powody to m.in.: niewyodrębnienie budżetu programu, brak rzetelnego monitoringu i ewaluacji określonych w nim zadań, brak funkcjonowania instrumentów zarządzania i koordynacji.
Według NIK realizację programu utrudniało jego niedofinansowanie. Izba przypomniała, że zgodnie z ustawą antynikotynową program miał być "finansowany z budżetu państwa w wysokości 0,5 proc. wartości podatku akcyzowego od wyrobów tytoniowych. "Sposób wyodrębnienia i przekazywania środków podmiotom odpowiedzialnym za wykonywanie zadań w ramach POZNPT nie został określony w przepisach ani w samym programie" - zwracają uwagę kontrolerzy NIK.
Izba zaznaczyła, że faktyczne wydatki z budżetu państwa na realizację polityki antynikotynowej wynosiły ok. 1 proc. wysokości ustalonej w sposób przewidziany w ustawie antynikotynowej. W 2010 r. było to 1,046 tys. zł zamiast 87 181,5 tys. zł, a w 2011 r. - 915,5 tys. zł zamiast 91 320,8 tys. zł.
Jak podkreślił NIK, poszczególne zadania i środki na ich wykonanie miał określać Główny Inspektorat Sanitarny, jednak, "nie dysponując środkami, nie miał możliwości powierzania zadań ani środków na ich wykonanie jednostkom współdziałającym, a Międzyresortowy Zespół Koordynacyjny, powołany +w celu zapewnienia warunków optymalnej współpracy między resortami i instytucjami centralnymi uczestniczącymi w realizacji programu+ był faktycznie rzadko zwoływanym forum wymiany opinii uczestników Programu".
Rzecznik prasowy ministra zdrowia Krzysztof Bąk przyznał, że "realizacja POZNPT jest ograniczona dostępnością środków finansowych" i aby zwiększyć efektywność programu, potrzebne są większe nakłady. Jak wyjaśnił, ograniczenia dotyczą wszystkich zadań programu, w tym również monitoringu, ponieważ są to procedury kosztowne. Zapewnił jednocześnie o dużym zaangażowaniu w realizację programu pracowników Państwowej Inspekcji Sanitarnej, resortów współdziałających oraz organizacji pozarządowych.
Jak poinformował, resort w uwagach do raportu wskazał NIK, że nie zgadza się z krytycznymi uwagami dotyczącymi zarządzania i Międzyresortowego Zespołu Koordynacyjnego.
W raporcie NIK pozytywnie oceniła natomiast przestrzeganie zakazu używania wyrobów tytoniowych w obiektach objętych tym zakazem; większość skontrolowanych jednostek była prawidłowo oznaczona słownymi i graficznymi informacjami o zakazie palenia tytoni, a większość palarni spełniała wymogi ustawy antynikotynowej.
Izba przypomniała, że program kończy się w 2013 r., a rząd powinien przedstawić program działań na kolejne lata. "Warunkiem ograniczenia skutków palenia tytoniu będzie zapewnienie w programie wprowadzonym na rok 2014 i następne możliwości faktycznego dysponowania przez podmiot odpowiedzialny za jego realizację i koordynację, wyodrębnionymi i adekwatnymi do zadań środkami" - napisano we wnioskach.


POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę