Nie ma naszej zgody na uruchomienie tak małych środków, ani na ich podział na gruszki i jabłka oraz pozostałe – podkreślił minister rolnictwa i rozwoju wsi, Marek Sawicki, w trakcie piątkowych spotkań w powiecie nowotarskim.
- Przeznaczenie większości środków na jabłka i gruszki jest w tym momencie niewłaściwe, gdyż zbiory tych owoców dopiero się zaczną, a najbardziej palącym problemem są papryka i warzywa kapustne. Nie ma też zgody na obniżenie stawek o połowę dla rolników niezrzeszonych – stwierdził minister rolnictwa w piątek w Jabłonce i dodał: - zapowiadane od kilku dni, a teraz przedstawione propozycje rekompensat są dla nas niekorzystne. Nie może być tak, że mamy rosyjskie embargo i chce się to załatwić funduszami rezerwy ogólnej w wysokości 125 mln euro. To są rzeczy niepoważne, nierozsądne wydaje mi się, że urzędnicy europejscy jeszcze nie wrócili z wakacji. Będziemy dalej walczyć.
To reakcja Marka Sawickiego na propozycje przedstawione w Brukseli podczas posiedzenia Grupy Roboczej.
Minister Marek Sawicki przypomniał, że w 2011 roku w związku z kryzysem wywołanym Escherichia coli nie było takiego dzielenia rolników i krajów, a warunki były dla wszystkich jednakowe. Ponadto, przeznaczenie większości środków na jabłka i gruszki jest w tym momencie niewłaściwe, gdyż zbiory tych owoców dopiero się zaczną, a najbardziej palącym problemem są papryka i kapustne.
A my przypomnijmy, że jeszcze we wtorek prognozy były bardziej optymistyczne, a minister wierzył, że: odblokowane w poniedziałek przez Komisję Europejską 125 mln euro na wsparcie dla dotkniętych rosyjskim embargiem producentów niektórych owoców i warzyw, to jedynie kwota na wstępne uspokojenie rynku. Według Sawickiego, jeśli będzie potrzeba kolejnej interwencji na unijnym rynku, to do wykorzystania będzie jeszcze 400 mln euro z rezerwy na działania kryzysowe.
Tymczasem przyjrzyjmy się propozycjom Brukseli – czy rolnicy maja powód do zadowolenia?
Informacja dotycząca projektu rozporządzenia delegowanego Komisji Europejskiej ustanawiającego tymczasowe nadzwyczajne środki wsparcia w sektorze owoców i warzyw w związku z wprowadzeniem embarga przez Federację Rosyjską.
Komisja Europejska przekazała do zaopiniowania państwom członkowskim Unii Europejskiej projekt rozporządzenia ustanawiającego tymczasowe nadzwyczajne środki wsparcia w sektorze owoców i warzyw w związku z wprowadzeniem embarga przez Federację Rosyjską.
Główne założenia projektu:
- Wsparcie finansowe przyznawane będzie uznanym organizacjom producentów owoców i warzyw, jak i producentom niebędącym członkami takich organizacji (tj. producentom indywidualnym).
- Wsparcie finansowe przyznawane będzie w przypadku przeprowadzenia tzw. wycofania z rynku (tj. nieprzeznaczenia owoców i warzyw do sprzedaży), niezbierania lub zielonych zbiorów.
- Wsparcie finansowe będzie przyznawane do następujących produktów przeznaczonych do bezpośredniego spożycia:
- Pomidory (kod CN ex 0702 00 00)
- Marchew (kod CN 0706 10 00)
- Kapusta biała (kod CN 0704 90 10)
- Papryka słodka (kod CN 0709 60 10)
- Kalafiory (kod CN 0704 10 00)
- Ogórki (kod CN 0707 00 05)
- Korniszony (kod CN 0707 00 90)
- Grzyby z rodzaju Agaricus (kod CN 0709 51 00)
- Jabłka (kod CN 0808 10)
- Gruszki (kod CN 0808 30)
- „Czerwone owoce” (kod CN 0810 20, 0810 30 oraz 0810 40)
- Winogrona stołowe (kod CN 0806 10 10)
- Kiwi (kod CN 0810 50 00)
- Wsparcie finansowe będzie przyznawane w odniesieniu do działań przeprowadzanych w okresie od 18 sierpnia 2014 r. do 30 listopada 2014 r.
- Całkowite wsparcie finansowe UE nie przekroczy 125 mln EUR, przy czym 82 mln EUR przeznacza się na wsparcie dla jabłek oraz gruszek, a 43 mln EUR na pozostałe produkty.
- Wsparcie finansowe dla organizacji producentów będzie przyznawane niezależnie od programów operacyjnych, jakie te podmioty mogą realizować.
- W przypadku działania polegającego na tzw. wycofaniu produktów z rynku maksymalne stawki wsparcia za wycofane produkty w zależności od przeznaczenia produktów
określone zostały w załączniku do projektu rozporządzenia jak i załączniku XI do rozporządzenia wykonawczego Komisji 543/2011 i wynoszą: (ceny w złotych za kilogram - przeliczone wg. kursu: 1 € = 4,19 zł)
- W przypadku wycofywania przez producentów indywidualnych stawki te zostaną dodatkowo pomniejszone o 50% w przypadku przeznaczenia produktów na cele inne niż bezpłatna dystrybucja.
- W przypadku działań niezbierania i zielonych zbiorów maksymalne stawki nie mogą przekroczyć 90% stawki określonej dla wycofań z przeznaczeniem na cele inne niż bezpłatna dystrybucja.
- W przypadku stwierdzenia, że suma kwot wnioskowanych osiągnęła maksymalny poziom wsparcia UE tj. 125 mln EUR, Komisja Europejska niezwłocznie powiadomi państwa członkowskie o konieczności wstrzymania przyjmowania wniosków i ewentualnym
zastosowaniu współczynnika redukcji. Oznacza to, że przy składaniu i rozpatrywaniu wniosków obowiązywać będzie zasada „kto pierwszy ten lepszy”.
- Wnioski o płatność można będzie składać do dnia 12 grudnia 2014 r.
- Państwa członkowskie wyznaczą odpowiednie instytucje administrujące tymczasowym nadzwyczajnym systemem wsparcia do 30 września 2014 r.
- Wypłata wsparcia będzie mogła być realizowana po 16 października 2014 r.
- Wsparcie finansowe zostanie wypłacone do 30 czerwca 2015 r.
9239085
1