Do tej pory najszybsze łącza oferowała odbiorcom indywidualnym największa w Polsce sieć telewizji kablowej UPC Polska. W jednym z wariantów jej usługa Chello osiągała prędkość 4 Mb/s. Nowa wersja Neostrady ma być szybsza (6 Mb/s) i nieco tańsza - Chello 4 Mb/s kosztuje 199 zł netto przy umowie na 12 miesięcy, zaś nowa Neostrada - 169 zł przy umowie na 24 miesiące.
Nowa Neostrada podobnie jak inne wersje tej usługi wiąże się z limitem transferu danych - jeśli abonent w ciągu miesiąca prześle więcej niż 50 gigabajtów, musi się liczyć z drastycznym spadkiem prędkości łącza (limit odpłatnie można zwiększyć). Nie każdy może liczyć na dostęp do nowej wersji Neostrady - wszystko zależy od jakości sieci telefonicznej. TP SA ocenia, że najszybsza Neostrada będzie na razie dostępna tylko dla około 40 proc. mieszkańców Polski.
Co na to konkurencja? - Bierzemy pod uwagę to, co się dzieje na rynku, ale nie jest to najważniejszy czynnik przy kształtowaniu naszych usług - mówi Dorota Zawadzka, rzecznik prasowy UPC Polska. Z kolei Grupa Aster (oferująca telewizję kablową m.in. Warszawie, Krakowie i Zielonej Górze) już niedługo wprowadzi do swojej oferty łącze o przepustowości 3 Mb/s (dziś najszybsze ma 2 Mb/s).
Neostrada to jedna z najszybciej rozwijających się usług w ofercie Telekomunikacji. Pod koniec II kwartału 2005 r. TP SA miała 888 tys. użytkowników szerokopasmowego Internetu, a w ciągu ostatnich 12 miesięcy przybyło 618 tys. klientów Neostrady. Telekomunikacja podaje, że daje jej to 72-proc. udział w rynku pod względem liczby klientów. Jednak przy liczeniu udziałów nie wzięto pod uwagę osób, które mają dostęp do Internetu przez lokalne sieci osiedlowe.
Najwięksi konkurenci Telekomunikacji mają o wiele mniej abonentów. Grupa Aster ma około 75 tys. abonentów szerokopasmowego Internetu, a UPC Polska w marcu 2005 r. miała około 63 tys. użytkowników Chello.
Przychody TP SA z szerokopasmowego Internetu wyniosły w I półroczu 2005 r. 451 mln zł, rok wcześniej było to 224 mln zł. Według badań Instytutu Rynku Elektronicznego przeprowadzonych pod koniec 2004 r. TP SA miała 54-proc. udział w wartości sprzedaży szerokopasmowego dostępu do Internetu w Polsce.