Najwięcej przetworów mleczarskich eksportujemy do Niemiec
1 września 2012
Bank Gospodarki Żywnościowej podał, że w I połowie br. wzrósł eksport prawie wszystkich przetworów mleczarskich. Ogółem wartość sprzedaży artykułów mlecznych na rynki zagraniczne zwiększyła się o prawie 4 proc. wobec analogicznego okresu ubiegłego roku do 2813 mln euro.
Największe zmiany odnotowano w przypadku serwatki: +40 proc. w relacji rocznej do 88,0 mln euro, oraz serów: + 13 proc. do 259,4 mln euro. Istotnie spadła natomiast wartość eksportu masła - o prawie 35 proc. do 53,4 tys. euro, co przede wszystkim związane jest z dużą obniżką cen tego produktu na rynkach światowych. W I półroczu br. masło w portach Oceanii było średnio o 30 proc. tańsze niż przed rokiem.
Nieznacznie obniżyła się także wartość wywozu mleka płynnego - o 4 proc. w relacji rocznej do 80,9 mln euro - oraz maślanki i jogurtów - o 6 proc. do 62,0 mln euro.
Największym partnerem handlowym Polski pozostają Niemcy. W I półroczu br. ich udział w naszym eksporcie sięgał, podobnie jak przed rokiem, 20 proc. Rynek ten, ze względu na odległość, ma przede wszystkim znaczenie w sprzedaży mleka płynnego - prawie 75 proc. tego produktu kierowane jest do Niemiec.
Wśród krajów pozaunijnych, duże znaczenie odgrywa Algieria jako rynek zbytu mleka w proszku - 14 proc. udział w eksporcie - a także Rosja, głównie jako odbiorca polskich serów - 11 proc. udział w rynku.